Ogrundat svammel

Publicerat: 25 mars, 2014 i Uncategorized

KalashflickaEn kalashflicka från Nuristan. Bild från nätet. 

Jag har hört talas om ett forntida folk från en region av Afghanistan som är blonda eller i alla fall ljusare i håret än andra i det området och har blå ögon ett flertal gånger under mitt liv. Fram tills nyligen har jag inte brytt mig så mycket om dessa berättelser och jag minns i ärlighetens namn inte i vilka sammanhang jag hört om dem. Till nyligen var jag inte det minsta nyfiken. Jag vet inte varför jag började fundera på dem heller, men det gör jag. Sedan några veckor tillbaka kommer jag på mig själv att tänka på dem allt oftare. Först bara någon gång ibland men sedan med färre dagars mellanrum. Den senaste veckan har jag ägnat dem minst en tanke om dagen. Då är det dags att göra något åt det.

Sökningar på nätet ger inte speciellt mycket i det här fallet. Det handlar mest om spekulationer och lika goda gissningar som jag själva ägnar mig åt. Det som däremot går att konstatera är att det finns ett litet område i nordöstra Afghanistan där folket av någon anledning har ljusare hår och blå ögon är resten av befolkningen i den regionen. Faktiskt har de flesta i det området ljusare ögon (inte nödvändigtvis ljusare hår) än de allra flesta asiater öster om Uralbergen. Som jag skrev tidigare, spekulationerna om hur det kommer sig är mångtaliga och mer eller mindre vilda. Ingen vet egentligen hur det faktiskt ligger till.

Kafiristan var hemvist för kafirerna; ett ord som på arabiska bokstavligen betyder otrogen. Det finns en bra anledning till den benämningen då det blåögda folket i området fram till slutet av 1800-talet tillbad fler gudar än en och ingen av dem var Allah. Enstaka rapporter från område sedan 1600-talet gör gällande att folket i det otillgängliga och väldigt bergiga området hade en helt annan kultur än resten av de muslimska och buddistiska folken som levde däromkring. Som vanligt fanns det dock en ledare som inte gillade att folket var fritt och således fick den muslimske härskaren på 1880-talet in med våld och förstörde fakriernas tempel, stal deras skatter och tvingade på dem sin egen religion. Om jag läser rätt på de olika sidorna på nätet jag hittat om dem verkar det ändå som att de, främst genom att de bor så avsides, lyckats behålla mycket av sin kultur ändå.

Dagens namn på området är Nuristan och gränsar mot dagens Pakistan. Stammen med de blå eller ljusare ögonen och ljusare håret heter Kalash. De lever och ärar de gamla sederna samtidigt som den moderna världen allt oftare inkräktar i deras tillvaro. Nyfikna journalister, forskare, soldater, flyktingar och allehanda andra människor tar av olika anledningar den svåra omvägen. Journalisterna stannar några dagar, tar en massa bilder på människorna i sina folkdräkter och förundras över deras ljusa hår och ögon. Forskarna försöker ta reda på varifrån dessa fysiska och kulturella skillnader mot resten av folket i regionen kommer ifrån. Soldaterna, flyktingar kommer mest av en slump. Oroligheter och krig för ofta med sig sådant. De allehanda andra människorna kommer troligen också av en slump. Eller av nyfikenhet. Det är förunderligt vad vi utsätter oss för för att stilla vår nyfikenhet.

Varifrån kommer då de blå ögonen och ljusa håret samt den för regionen markant annorlunda kulturen? Din gissning är lika bra som min, men personligen gillar jag den myt som ofta framförs då det talas om först kafirer och, sedan, kalashstammen. Den går ut på att det är Alexander den Stores försvunna armé. Att de kom vilse under en av Alexanders stora marscher eller att han skickat ut dem på ett uppdrag, alternativt satt dem att vakta området, och att de sedan valde att stanna kvar där de var när de fick nyheter om att Alexanders död. Eller kanske rymde de? Dessa européer bosatte sig hur som helst där uppe i bergen. De fann sig fruar bland de lokala bergsstammarna och på så vis lever deras ättlingar med sina säregna och unika gener kvar där idag. Det känns som en lagom romantisk och inte helt osannolik förklaring för mig. Vad tycker du? Hur tror du att denna kuriösa stam med blå ögon och ljusare hår hamnat där uppe i de afghanska bergen?

Kommentera

