Erfarenheter och upplevelser

Publicerat: 1 mars, 2014 i Uncategorized

partisymbloer

Det är intressanta ord som ofta går hand i hand. De betyder dock inte samma sak, hur hand i hand de än går. Detta är något som blivit väldigt tydligt i media just nu. Debatten som blivit efter att SD´s ledare Jimmy Åkesson delade med sig av sina upplevelser från sin barndom är ett tydligt exempel på hur orden skiljer sig. Det är nämligen det enda han har att falla på just nu, Åkesson, när han berättar om sina hemska upplevelser bland alla nio invandrarfamiljer på området han växte upp i samtidigt som hans gamla skolkamrater och grannar berättar om hur partiledaren själv brukade släppa sitt drev löst för att skrämma kreti och pleti. Jag såg ett klassfoto från högstadiet. Hans enda invandrarklasskompis måste ha varit oerhört fysiskt eller auktoritärt stark för sin ringa storlek för att kunna skrämma hela Åkesson och eventuellt hans kompisgäng så där som han beskrev det i tv.

I vanliga fall brukar jag tycka att Åkesson är en farligt skicklig retoriker men i den här debatten känns han mest löjlig. Det kan förstås bero på att han på fullaste allvar verkar tro att vi går på att man inte kan vara ledaren för ett gäng om man samtidigt är proper och tillbakadragen. Jag betvivlar inte en sekund på att han var just det. Proper och tillbakadragen. Föräldrarnas gullegris som mer än gärna slängde på sig en bamseslips tillsammans med bomberjackan. Det finns heller inga tvivel i mitt sinne om att han säkerligen betedde sig precis eller i alla fall väldigt likartat som hans skolkamrater beskriver det. Även om mitt omdöme är färgat av det han är idag räcker det antal vittnesmål om sakers motsats som stormade fram dagarna efter tv-framträdandet för att jag skulle ha trott det utan att veta något om honom sedan innan.  

Att lägga upp en bild på en fyraårig pojke som valt att dra på sig en bikiniöverdel vid badet och en ung tonåring som har en bamseslips på sig gör inte att omvärlden automatiskt anser att bilden omgivningen målar upp bör suddas ut. Att göra sig lustig och använda ordet huligan i samband med bilden på honom som fyraåring får mig snarare att tänka på sandlådenivå. Är det en sådan person vi vill ha i vår riksdag, någon som drar ner nivån så lågt? Visserligen har han rätt i sak. De erfarenheter man delar med andra ger var och en av de närvarande sin alldeles egen upplevelse. Olikheterna beror på många faktorer, men främst handlar det om tidigare erfarenheter och tolkningar som gör att man upplever händelsen på sitt eget sätt. Så visst. Han kan ha upplevt de där nio familjerna som obehagliga att möta, skrämmande att springa på och området som oroligt på grund av dem. Jag kan dock inte låta bli att tänka på att det i så fall beror på hur han själv valt att agera. 

Det är nog inte helt trevligt att möta en äldre yngling med utländsk härkomst en sen kväll i parken om man kommer själv när man vanligtvis går omkring med ett hov av likasinnade främlingsfientliga vänner och markerar att man anser de utlandsfödda vara mindre värda. Vidare är det nog ganska obehagligt att stöta på fler än en jämnårig ungdom med mörkare hudton än han själv åt gången på stan. Det hände säkert att dessa ungdomar, ynglingar och kanske till och med vuxna kastade glåpord efter den prydliga killen i bomberjacka (och troligen ingen bamsehjälm eller bikiniöverdel) som tyst och försynt höll sig i bakgrunden medan hans gäng rasistvänner levde ut sina åsikter mer samtidigt som de (enligt ganska många av hans tidigare skolkamrater) lydde hans minsta vink. Det tror jag säkert. Som man bäddar får man ligga. 

Jag hoppas att SD tillåts delta i debatterna i det kommande valet. Inte för att jag vill att de ska få fler röster utan för att det är det enda sättet att visa folket vilka spån de verkligen är. Som jag skrev tidigare är Åkesson en farligt skicklig retoriker som i mångt och mycket lyckas välja rätt ord i rätt tid och på rätt plats, men hans partikamrater runt om i landet har inte samma talets gåva som sin partiledare. Släpp dem lösa och låt dem bita sig själva i arslet genom att öppna munnen. Släng upp både en och tre intervjuer på samma dag och på olika platser. Åkesson kan inte vara på tre platser samtidigt. Utmanövrera dem genom att låta dem delta fullt ut. Är det inte på tiden att vi vanligt folk tar bladet från munnen och tvingar dem att stå för vad de är?

kommentarer
  1. Anna skriver:

    Hear hear! De är ju inte så kloka så det stör. Ta bara järnrörsincidenten, filma och sen lägga ut till allmän beskådan…. Som du säger, låt dom komma till tals och visa folk vad de verkligen är!

    • ~Sol~ skriver:

      Jo. Just så menar jag. Och när jag sett intervjuer med lokala förmågor vet de inte ens vad deras eget partiprogram säger eller var partiet står i olika frågor. Riktigt förtroendeingivande….

  2. Anna skriver:

    Du kanske redan sett det jag länkade till innan men för de som inte gjort det, jag delade en tidningsannons gällande 1:a-namnen på SD-nissar och med en uppmaning att rösta på dom den 19:e september. Och visst, jag tycker att alla SD-anhängre ska gå o rösta då! Faktiskt.

Kommentera

