Kändisar och förhållanden

Publicerat: 15 februari, 2014 i Uncategorized

Angelina and Billy BobInnan hon träffade Brad hann Angelina vara gift med Billy Bob, dejta Johnny Lee Miller, Nicholas Cage, Mick Jagger, Timothy Hutton, Jenny Shimizu och ryktas ha dejtat ett koppel av kändisar till. 

Jag har skrivit om det tidigare och jag kommer troligen att reagera på det igen i framtiden. Men visst är det väl ändå konstigt hur kändisar liksom går från kändiskollega till kändiskollega? Nu måste de inte nödvändigtvis vara kända för samma sak men de är likväl kändisar. Det som triggade mina funderingar om detta den här gången var en rubrik om varför Agneta Sjödin är singel. Jag läste inte artikeln så jag har ingen som helst aning om varför hon är singel just nu, men nog sjutton har väl hon jobbat sig igenom en bra mängd svenska kändismän under sina aktiva år? 

Jag lägger inte in någon värdering i vilka män hon valt. Jag utgår helt enkelt från att de tilltalade henne och att det fanns känslor med i bilden. Punkt. Men att valen varit kändisar fascinerar mig. Nu är ju Sverige ganska litet och det blir kanske så att man umgås i samma kretsar och inte så mycket i andra kretsar? Då blir det genast mer logiskt med att valen finns bland de mer mediaklingande namnen än bland andra samhällsgrupper. Men det är här. Borta i andra länder, mer urbaniserade länder än rustika och lite smålantliga Sverige, borde det rimligen finnas en så stor variation på folk att en kändis inte nödvändigtvis behöver dejta en kändiskollega. Eller? Blir det som en epidemi? En sekt?

Modeller och skådespelare går från den ena till den andra och snart minns man inte i vilken ordning John Mayer dejtade Jennifer Love Hewitt, Rhona Mitra, Jessica Simpson, Jennifer Aniston, Cameron Diaz, Taylor Swift och vilka fler det nu är han spenderat tid tillsammans med som pojkvän/flickvän. Inte heller har man full koll på i vilken ordning Jennifer Aniston dejtat Brad Pitt, Gerald Butler, Tate Donovan, Justin Theroux och Vince Vaughn. Inte spelar det någon roll heller. Poängen är att kändisarna verkar byta partners som på ett enda stort swingers party. De är ihop med den ena kändiskollegan ett tag och när paparazzis tröttnat på den nyheten bryter de upp och börjar dejta nästa. Är jag för cynisk nu? Jo, jag är nog det. Jag hoppas i alla fall att jag är det. 

Ändå verkar det konstigt. Träffar de aldrig ”vanligt folk”? Har de inga vänner som inte är kändisar kvar från sitt liv innan kändisskapet? Den frågan gäller förstås inte Paris Hilton, Prince Harry, Miley Cyrus och andra barn som har kända föräldrar och alltid levt det liv de gör nu, om än inte lika alkoholdränkt. Men de övriga? Pamela Anderson var en okänd kanadensiska som lyckades landa en roll i en serie som boomade rejält och har sedan dess avverkat den ena kända karlen efter den andra. Hon, hennes syskon, föräldrar, kusiner, gamla vänner eller någon borde rimligen känna folk som inte är kändisar? Är dessa män inte tillräckligt häftiga för att dejta?

Jag är uppriktigt fascinerad av denna fråga. Inte så att jag blir överdrivet uppspelt när den kommer på tal och inte eller så att jag går och grubblar speciellt på den, men den intresserar mig ändå. Hur funkar det hela? Varför blir det så? Är det verkligen en helt naturlig utveckling eller handlar det om att bländas lite av stjärnglans? Vad tror du?

kommentarer
  1. MadamX skriver:

    Visst var det så att Sjödins senaste var nån gammal barndomskompis?

    Jag har diskuterat detta tidigare, tror det var frissan. Vi kom fram till att det kunde vara flera faktorer som gjorde att kändisar bara dejtade kändisar: 1) de dejtar egentligen inte, det är bara nåt som tidningarna tror 2) de dejtar egentligen inte, men de behöver rubrikerna för att fortsätta vara kändisar 3) de umgås bara i kändiskretsar för de litar inte på nya ickekändisar, de kanske bara är ute efter att dejta någon kändis 4) de umgås bara i kändiskretsar 5) ingen ”vanlig” orkar/vill bli känd bara för att de dejtar en kändis

Kommentera

