Vad är skillnaden?

Publicerat: 9 februari, 2014 i Uncategorized

max brev

Jag har följt den debatt som uppkommit efter att VD;n för Max skrivit ett brev i vilket han varnade för vilka konsekvenser en rödgrön valseger skulle ha för branschen och sedan skickat detta brev till sina anställda. Jag förstår de upprörda känslorna. Det känns lite som storebrorsfasoner och pekpinnar. De anställda är vanliga knegare, en grupp som av gammal hävd röstar rött eller grönt. Nu säger jag inte att de måste eller att alla ska göra det, men det är ändå så vedertaget att det kan generaliseras. Moderaterna kan kalla sig det nya arbetarpartiet hur mycket de vill, de är och förblir ett ‘borgarparti’. 

Något jag däremot inte förstår är hur just sossarna kan vara så upprörda över detta. Som medlem i kommunal – som ju är ett gammalt sossefack och som fortfarande har starka band med detta parti – fick jag strax innan kyrkovalet en uppmaning om att gå och rösta så att SD inte fick mandat där. Då var det minsann inte något fel i att upplysa väljarna – knegarna – om hur de ska rösta. 

Jag tycker inte om SD;s politik. Jag hoppas och ser helst att ingen röstar på dem. Ändå blev jag upprörd över att mitt fack talar om för mig hur jag inte ska rösta i ett val. Är det demokrati? Jag hörde vidare att kommunal gärna ser att SD-anhängare inte är medlemmar i facket. OK. Jag kan till viss del förstå detta då man kämpar för lika rättigheter oavsett ålder, kön eller ursprung, men är det rätt att uppmana någon att inte vara medlem i den organisation som ska arbeta för de anställdas rättigheter utan att denna person gjort något annat fel än använda sig av sin demokratiska rättighet att rösta efter eget huvud? Att valet är helt obegripligt är egalt. 

Är det bara jag som ser likheter mellan vad Max VD gjort nu och vad det sosseinfluerade kommunal gjorde inför kyrkovalet? Är det ingen annan som tycker att det är åt helvete skenheligt av sossarna att visa upp en sådan förnärmad fasad? Missförstå mig rätt, jag är själv knegare och vill de som jobbar för oss vanliga dödliga väl, men bortser man från politiken i sig och ser det med oberoende ögon så är de olika politiska parterna lika stora kålsupare allihopa. Nu kanske någon opponerar sig och säger att Max VD inte representerar ett politiskt parti, men det vore hårklyverier. Det är kanske inte moderaterna, centern eller folkpartiet som uppmanat honom att skriva det där brevet, men de har säkert en del orent mjöl i andra frågor. Precis som alla andra partier. Stå för det ni gör och låtsas inte vara bättre än andra. Människor är människor, med alla de fel och brister vårt släkte har. Att stå rakryggad även då det stormar ger ett större förtroende än alla de kringelkrokar som numera fyller spaltmeter efter spaltmeter i tidningarna. 

Kommentera

