Tidig morgon

Publicerat: 23 januari, 2014 i Uncategorized

comfortzone

Jag är ledig idag. Ändå har jag hunnit sitta här i soffan en stund redan kvart i åtta på morgonen. Det känns inte ok. Visserligen somnade jag tidigt igår, strax efter klockan 23, men det ska väl inte innebära att jag måste kliva upp innan klockan sex? Usch och tvi säger jag bara. Tvi vale så trist det är. Jag gillar sovmorgnar. Speciellt på mina lediga dagar då jag inte egentligen har något inplanerat och då jag rimligen borde kunna bara vara. Åh, jag kan självklart bara vara nu också, men hur kul är det att bara vara innan dagen ens börjat? Jag är uppe nog på nätterna när jag jobbar, jag behöver inte kliva upp innan den är över då jag är ledig. Punkt.

I och för sig har jag inte mycket val när händerna bestämmer sig för att krångla. Klockan var ännu tidigare än jag då jag valde att kliva upp när jag vaknade första gången. Konstigt egentligen hur det kommer sig att jag vaknar av att händerna har domnat bort. Rimligen borde jag inte känna det? Jag menar – jag känner ju inte händerna  per se, då borde det rent rationellt vara omöjligt att vakna av känslan av att de domnat bort? Hur som helst lyckades jag somna om en stund medan händerna lekte förlupna kroppsdelar. Skönt när det händer när jag sover hellre än när jag ska lyfta av en het, full och tung gjutjärnsgryta från spisen. Faktiskt. Mindre skönt när domningarna går över och ersätts av en känsla av sockerdricka som sköljer genom blodet, speciellt när jag vet att denna sockerdricka inom väldigt kort tid övergått till en vidrig smärta som påminner om tusen nålar som är upphöjt i hundratusen eller så.

Nu, flera timmar efter att jag vaknade, sitter jag ännu med efterslängar av detta. Jag känner inte mitt högra pek- och långfinger ordentligt och min högra tumme spränger till av eftersläntrande nålar med jämna mellanrum medan  min vänstra tumme känns så där öm som det känns efter att man bränt sig lätt på något och är överkänslig i huden. Jag vill inte ta på något trots att jag vet att det inte är det minsta fel på huden. Den är oskadd. Känslan sitter inuti och kommer att gå över allt eftersom. För den här gången. 

Nu är det bara en vecka kvar innan jag ska göra den första undersökningen, den som kommer att avgöra om jag får en operation eller inte. Jag har svårt att tänka mig att de inte tycker det, men tanke på hur länge jag haft och hur ofta jag får problem med bortdomnade händer, stickningar och ganska olidlig smärta men man vet väl aldrig vad läkarna tycker. Just nu när jag sitter här med stickningar och smärta i händerna känns en operation självklar. Andra gånger undrar jag om jag verkligen gör rätt som söker en sådan. En hand hade väl varit ok, men nu pratar vi båda händerna. 

Jag är fortfarande väldigt nervös inför en eventuell operation. Det får vara ett hur litet och rutinmässigt ingrepp som helst, det är mina händer vi pratar om här. Jag vet – rent rationellt har jag full koll – på att de allra flesta blir helt återställda och ‘får livet tillbaka’ efter en karpaltunnelsyndromoperation. Jag har inga problem med att förstå faktan alls. Ändå är jag löjligt nervös. Det finns alltid en felmarginal. Nu finns det självklart ingen som helst anledning till att jag skulle hamna inom den marginalen, men vem kan beordra känslor och irrationella fasor att lägga ner då de ser blinkande varningslampor inför en operation? Spela roll att det handlar om en liten operation som läkarna anser vara rutin. Det är mina händer de troligen kommer att bestämma sig för att karva i. Och när de gjort det är det en sjukskrivningsperiod på tre-fyra veckor per hand. Ojne vojne. Jag kommer att hinna driva alla här hemma till vansinne innan jag är tillbaka på jobbet efter eventuell operation. 

 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Jobbigt, hoppas dock att det blir en operation och att allt blir bra efter det. ❤

Kommentera

