Bestämt mig

Publicerat: 19 januari, 2014 i Uncategorized

spilled water

 

Nu har jag jobbat natt sedan i början av oktober och efter grundliga funderingar har jag bestämt mig att sluta jobba natt när detta avtal går ut, vilket är den 31 mars. Det jag trodde skulle bli hur bra so helst blev inte ens i närheten av hur jag tänkt mig det hela. De två första månaderna fick jag inte jobba extra (vilket var en av de största anledningarna till att jag ville jobba natt) eftersom jag kommit upp i de avtalade 200 timmarna om året. Det sög rätt hårt, faktiskt. Själva upplägget på natten är inte heller som jag skulle önska. Just önska är nyckelordet i den meningen. Vi har så kallade önskescheman, vilket innebär att vi sätter oss ner var sjätte vecka och lägger det schema vi önskar ha nästa schemaperiod. Det är ju bäddat för ett fantastiskt schema, eller hur?

Tyvärr funkar det inte riktigt så när den övriga nattpersonalen är inkörd på något de tycker passar dem ypperligt. Istället för att jobba t ex fyra eller fem pass på raken och således bli av med nattpassen i ett svep och sen kunna antingen vara ledig i längre perioder eller jobba tre dagar mitt i veckan har de valt att dela upp veckan i måndag och tisdag, onsdag och torsdag och slutligen fredag till söndag. Att jobba tisdag och onsdag eller tisdag, onsdag och torsdag kajkar hela deras planering och med två utav tre inkörda på detta system är det sällan möjligt att få igenom ett önskeschema där man inte följt den vanliga uppdelningen. Så vill inte jag jobba. Antingen har vi ett önskeschema eller så har vi inte det. Något mellanting känns helt värdelöst för mig.

Nattjobb passar egentligen mig ganska bra eftersom jag är den nattuggla jag faktiskt är. Det som däremot inte passar mig särdeles bra är ensamnattjobb. Speciellt ett ensamnattjobb där man måste finnas tillgänglig eftersom det kan förekomma kramper och andra situationer där barnen behöver snabb och duglig hjälp men där detta (tack och lov) händer sällan och man således sittar av flera timmar av natten i ca 80% av nätterna man jobbar. Det blir långa nätter. Jag har inga problem med att hålla mig vaken och försöker hitta på arbetsuppgifter som inte låter för mycket men det finns bara så mycket man kan göra under natten samtidigt som man ska försöka vara tyst för att inte väcka någon. Inte en ultimat situation.

En annan sak som gör att nattjobbet inte fungerar är att jag höjer min antställningsprocent från och med den 24 februari. Just nu jobbar jag 65% natt och 10% dag, vilket gör nio/tio nätter och ca 13 timmar eller två till två arbetspass dag per månad. Det går att pussla ihop ganska bra. Nu ska jag höja min procent till 87, vilket skulle innebära nio/tio nätter och ca 32 timmar eller fem till sju arbetspass dag per månad. Det är svårt att få till med tanke på att jag sover bort dagen efter nattpasset och måste vila innan första nattens jobb samt att jag har rätt till nio lediga dagar i månaden. Det är en logistisk mardröm.

Vikingen påstår sig sakna mig mer nu än då vi inte bodde ihop och det kunde gå flera dagar mellan att vi träffades. Han motiverar det med att han inte hade förväntat sig att träffa mig varje dag då medan han tycker att det är en annan sak då vi bor under samma tak och borde hinna träffas i alla fall en stund varje dag. Vi kommer inte att träffas mer när jag jobbar dag igen och det vet han om, men enligt honom är det bättre att sova ihop än att inte träffas alls. Han gnäller inte om situationen, absolut inte, och egentligen säger han inget negativt om den heller utan det är mest ett konstaterande från hans sida. Jag har däremot hört säga och sett honom skriva att han och jag i alla fall inte sliter på varandra så ofta nu att jag måste ta det i beaktande. Det må sägas med glimten i ögat, men det finns en kärna av något annat än raljans där i. I sig självt hade detta inte fått mig att ta något som helst beslut om hur jag ska jobba och inte jobba men tillsammans med de övriga punkterna blir det droppen som fick bägaren att rinna över.  

Jag jobbar gärna natt enstaka gånger eller till och med flera pass på raken, men detta att nästan enbart jobba natt är inget för mig. I alla fall inte i min nuvarande Gruva. Nu måste jag tack och lov inte fortsätta jobba natt. Jag har avtal om nattjobb till den 31 mars och efter det går jag helt enkelt tillbaka till min dagtjänst. Det blir det vanliga virrvarret med morgnar, kvällar, sovjourer och helger samt ett och annat nattpass när det passar mig men vet ni? Jag längtar! Det var inte förrän jag bestämt mig som jag insåg hur mycket jag saknat det. Är det inte 1 april ännu?

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Klokt beslut. Nätterna måste ju kännas huuuur långa som helst när det inte finns mycket att göra. Om jag var i din situation så skulle jag vilja ha alla nätter eller inga nätter. Tror det fuckar upp rytmen mer när man mixar.

    • ~Sol~ skriver:

      Jag fick valet mellan att bara ha nätter eller behålla min procent. Jag valde det senare för att inte gå ner i lön. Men det ska bli skönt att gå tillbaka till mina vanliga oregelbundna tider. 😀

  2. Yvonne skriver:

    Grattis, alltid skönt när man tagit ett beslut och dessutom känner att det är helt rätt. 😀 Tänkte faktiskt på det igår när jag såg Vikingens ”aktivitet” på facebook. Tyckte det påminde en aning om Finland 😀 som ofta kommenterar sin ensamhet när jag jobbar.

    • SOL:s Viking skriver:

      Så rätt man vill inte gnälla men kan ju få låta lite i alla fall…..)

    • ~Sol~ skriver:

      Jo, jag har sett att han skriver lite om det, även om han oftast (som jag sett) kommenterar det i form av glädje över att du snart är hemma. 😀
      Just nu känns beslutet jag tagit som det enda rätta, speciellt som jag också tycker att jag och Vikingen oftast träffas i dörren och att vi hann med varandra mer förr.

  3. SOL:s Viking skriver:

    Jag saknar min SOL

Kommentera

