OK?

Publicerat: 16 januari, 2014 i Uncategorized

Lanny and Tracy Barnes

Idag hittade jag den här artikeln i nätbilagan av en av de två kvällstidningar jag brukar skumma igenom dagligen. Den handlar om två systrar, tvillingarna Tracy och Lanny Barnes, som bägge tävlar i skidskytte. Båda siktade på att komma med till OS i Sotji men Lanny drabbades av sjukdom och kunde inte prestera ordentligt i uttagningarna, vilket resulterade i att hon kom sexa. Då det var de fem bästa, ibland vilka Tracy kvalificerade sig, som får åka till Sotji gladdes Lanny istället för systerns skull. 

Bägge dessa systrar har tävlat i OS tidigare, Lanny 2006 och 2010 och Tracy 2006. Lanny = 2 ggr. Tracy = 1 ggn. Därför förvånar Tracys agerande efter uttagningarna mig väldigt. Hon gav helt sonika upp sin plats i OS-truppen i förmån till sin syster. Detta gick naturligtvis bara att genomföra eftersom Lanny som nummer sex i uttagningarna stod näst i tur att få åka om någon hoppade av. Tracys motivering är att systern haft en tung säsong och förtjänade en andra chans. Lanny hade å sin sida inga problem med att ta över platsen och beskriver sin syster som sin hjälte och säger att hennes gest är ett riktigt bevis på sann osjälviskhet och olympisk anda. What a load of crock!

Men helt ärligt?!? Sann osjälviskhet hade jag gått med på om jag köpt att systern valt att ge bort den för att hon tycker att systern förtjänar en andra chans. Olympisk anda? No way in hell! Om man kvalificerat sig till de olympiska spelen är det väl knappast meningen att man ska ge platsen till någon som inte gjort det? Nä, men vi anordnar en tävling, ser till att folk tävlar för att kvalificera sig och ger sedan platserna till de som inte lyckades lika bra. Eller hur!

Jag vet att detta kommer att få mig att låga cynisk men jag tror inte på motiveringen. Lanny har tävlat i OS två gånger medan Tracy gjort det en gång. Inte sjutton gav Lanny upp sin plats i förmån för Tracy andra gången hon tävlade. Nu kom kanske inte Tracy på utslagsplats i uttagningarna då, men vad spelar det för roll? Lanny åkte och tävlade en andra gång medan Tracy var hemma. Varför i hela friden skulle Tracy ge upp sin plats till Lanny nu med en motivering som är så tunn att skitsnacket silar igenom som en brusten damm? Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att Tracy är gravid eller sjuk på något vis. Något som gör att hon inte känner att hon vill eller kan utsätta sig för den fysiska ansträngningen som ett OS-deltagande skulle innebära. Vad tror ni?

kommentarer
  1. Sol:s Viking skriver:

    USA what a pip pip crap

Kommentera

