Är det diskriminering?

Publicerat: 9 januari, 2014 i Uncategorized

Sveriges Mästerkock 2014Mannerström, Aujalay och Dalhbom

Jag har inte följt debatten angående domarna i Svenska Mästerkockarna speciellt noga. Jag har egentligen ingen aning om ifall Alexandra Zazzi har rätt i sin kritik eller om det mest är ett spel för gallerierna och kanske ett sätt att få ytterligare femton minuter i rampljuset. Jag kan inte svara på det. Det jag däremot vet är att frågan stannat hos mig. Jag har funderat på den utifrån mig själv och vad jag tror är vettigt. Lite så där som vi alla gör när vi inte är fullt insatta i något. I dagligt tal kallas detta att vi använder oss av sunt förnuft för att komma framåt i funderingarna. Ok, vi ska kanske inte ta i så att det osar bränt här. Vi försöker tillämpa sunt förnuft i våra funderingar för att föra dem vidare till nästa nivå. 

Tillbaka till ämnet. En kvinnlig kock har uttalat sig om det befängda i att den avgående domarkocken Per Moberg ersatts av ytterligare en manlig kock. Hon anser att det naturligtvis borde ha varit en kvinnlig kock som ersätter Moberg och att tv-kanalen diskriminerar kvinnliga kockar genom att välja den manliga kocken som ersättare. Jag vet inte hur insatt hon är i TV4´s tankegångar eller vilja kockar de hade som förslag till ersättare. Kanske vet hon mer än jag, som i ärlighetens namn inte vet ett endaste dugg om hur de tänkte, vilka de kontaktat och om någon annan tackat nej innan de fick tag på den ersättaren som visas på tv. Jag vet inte. Inom mig hoppas jag att hon har någon form av insyn i svängarna som lett fram till den här ersättaren eftersom det skulle kännas genant om hon slänger ur sig yttranden som de hon delat med sig av till media annars. 

Handen på hjärtat, hur många kvinnliga kändiskockar har vi jämfört med manliga sådana? Jag kan nämna fem. Tina Nordström, Alexandra Zazzi (mest för att hon var med i Expedition Robinson), Karin Andersson (minns namnet som en av de få kvinnor som tagit sig till finalen i Årets kock), Malin Söderström (jag har läst en av hennes kokböcker, i vilken det nämns att hon är med i svenska kocklandslaget) och Anna-Karin Kindmark (som jag träffat personligen ett par gånger då hon bor här i stan och vi har gemensamma bekanta, annars hade jag inte haft en aning om vem hon är). Manliga kockar då? Nu ska vi se…

Stefano Catenacci, Tommy Myllymäki, Markus Aujalay, Per Moberg, Leif Mannerström, Melker Andersson, Daniel Räms, Erik Lallerstedt, Mattias Dahlgren, Anders Dahlbom, Pelle Johansson, Marcus Samuelsson och Stefan Karlsson. Det är de jag kom på utan att behöva tänka efter speciellt länge. Anledningen till att jag inte listar vart jag känner dem ifrån, som jag gjorde med de kvinnliga kockarna, är att jag inte behövde fundera på vilka de egentligen är. Det är förresten Anders Dahlbom som ersätter Per Moberg i Sveriges Mästerkock. Dessa tretton manliga kockar är absolut inte alla, lika lite som de fem kvinnliga kockar är alla, men som ni ser hade i alla fall jag betydligt lättare att komma på namnen på manliga kockar än på kvinnliga. 

Jag säger inte att fördelningen är rättvis. Jag säger inte heller att det inte kan ligga diskriminering bakom anledningen till att det finns betydligt fler manliga stjärnkockar än kvinnliga och att många kvinnliga kockar valt att arbeta i den offentliga sektorn hellre än i restaurangkök. Det kan det absolut göra. Jag tillbringar aldrig tid i professionella kök och har ingen insyn i klimatet eller förehavanden där i, alltså kan jag inte yttra mig om detta. Oavsett anledning så finns det betydligt fler manliga mästerkockar än kvinnliga sådana. Jag tvivlar inte på att kvinnorna som lyckats slå sig fram i de svenska stjärnköken är förbannat duktiga på sitt värv, ändå är det väldigt få av dem som lyckats slå sig fram tillräckligt bra för att komma ibland de bästa i den årliga tävlingen Årets kock. Av de få som deltagit i tävlingen är det endast en kvinna, Kristina Petterson, som vunnit det ärofulla priset. Detta beror troligen på att endast fem procent av kockarna i landets varmkök är kvinnor. Av dessa fem procent var det ungefär 21 procent av dem som anmält sig till nästa års duell i Årets kock. 

Programmet Alexandra Zazzi så skarpt kritiserar handlar om att utse en mästerkock från en skock entusiastiska amatörer. Jag säger inte att de kvinnliga kockarna som finns inte skulle klara av att vara domare i programmet. Absolut inte. Jag förstår däremot att tv-kanalen valt att erbjuda en väldigt välrenommerad, manlig stjärnkock som inte bara vunnit utmärkelsen Årets kock utan även varit ansvarig för Nobelmiddagen under ett antal år, jobbat på prestigefulla svenska restauranger och på Park Avenue Hotel, även det ett prestigefullt och imponerande uppdrag, samt haft uppdrag runt om i världen och känner till utländsk mat ‘first hand’.  

Som jag ser det handlar det inte om kön. Tv-kanalen lyckades bärga en av landets mest erfarna och välrenommerade kockar till sitt program. Han passar dessutom bra tillsammans med de andra kockarna då han säger att han tänker vara lika sträng som sin föregångare, något som uppskattades av tittarna och som tv-kanalen säkerligen hoppas ska bli lika bra som den fyrkantiga och lite skrämmande Per Mobergs medverkan. Varför skulle de välja ”jättegått-Tina” eller ”nu-lagar-vi-lite-mat-i-morgontv-Alexandra” istället för någon med den meritlista Anders Dahlbom kan visa upp? Frågan är om det inte varit diskriminering att välja bort honom i förmån till någon annan, oavsett vem det varit? Att kvotera in en kvinna för sakens skull är inte alltid rätt. 

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Det är en komplex fråga det här. Varför finns det inte fler kvinnliga kända stjärnkockar? Tja, kanske för att de sällan får synas i TV och ha eget tv-program där de lufsar i skogen, stökar i sitt överdimensionerade hemmakök eller får döma glada amatörer som lagar mat. Asså. Jag är kluven till kvotering, men… nog fasen hade det blivit ett gladare program om de bytt bort ärketjurige Mannerström mot ex betydligt gladare Tina Nordström? Eller, tänk om dom fått in den där fantastiska danska kockan som jag inte vet vad hon heter men som vars program jag zappat förbi på nattkröken i SVT (antar jag)! Men, nu var det Morberg som skulle bort och tja, vill dom ha ett trist mansdominerat program så har dom ju lyckats nu. Jag tittar inte på eländet ändå. MEN, hade de haft tre kvinnliga domare, då hade jag nog kunnat tänka mig titta bara för att stödja liksom 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Frågan gällde egentligen om det är diskriminerande att välja en kvinnlig kock istället för Dahlbom. Går man efter meriter tycker jag inte det. Sen kan jag hålla med om att programmet skulle bli helt annorlunda med en kvinnlig domare. Anledningen till att de kvinnliga kockarna inte syns mer är svårdefinierad men förhoppningsvis blir det ändring på det inom en snar framtid. Jag är ambivalent gällande kvotering och känner att det beror lite på vilken bransch det handlar om.

Kommentera

