Rubriker

Publicerat: 22 december, 2013 i Uncategorized

halleys comet

Nyss hemkommen från jobbet gav jag de fyra fräsande och morrande antagonisterna mat och satte mig sedan vid datorn för att läsa tidningen. Trött i ögonen men ändå intresserad av vad som hänt i världen sedan jag föll i min sömnkoma igår. Jag klickar in mig på diverse artiklar, mer eller mindre lockade av rubrikerna. Det är gruvliga rubriker i tidningarna. En ung flicka dog efter ytterligare en skolskjutning i USA. En ung man i Göteborg har blivit knivskuren under natten. Obama pratar om eventuell statskupp i Sydsudan. Piloten till det plan som kraschade i Namibia förra året, en olycka i vilket 33 personer dog, misstänks ha orsakat kraschen med vilje. Det står tack och lov även om nyheter med lyckliga slut. Lilla Lukas föll 20 m och klarade sig. Manifestationer mot rasism tar plats runt om i landet. Dock inte i Västerås, enligt vad jag läste. Drottning Silvia får lite uppmärksamhet eftersom hon firar sin 70-årsdag. En annan pilot än den i Namibia räddades ur sitt brinnande plan.

Jag vill veta vad som händer i världen och jag blir glad då nyheter får lyckliga slut. Ändå är jag som bäst måttligt intresserad. Det låter kanske kallsinnigt och/eller nonchalant, men faktiskt känns det ibland som om jag blir översköljd av så många nyheter, bra och dåliga, från hela världen att jag inte orkar visa så mycket intresse och/eller medmänsklighet som var och en av händelserna egentligen förtjänar. Jag menar naturligtvis inte att de enskilda händelserna är betydelselösa eller att jag borstar av mig dem, men helt ärligt känner jag att jag blir lite avtrubbad. Det händer så många hemska saker dagligen att jag inte orkar engagera mig i var och en av dem. Det innebär inte att jag inte bryr mig i det stora hela, bara att jag inte orkar djupdyka och lägga energi att fundera på varenda en.

Sen finns de de där missvisande rubrikerna. De där som retar mig. De gånger jag läser artiklarna och inser hur missvisande de är, alltså. Idag gjorde jag just det. Jag klickade in på en länk som utlovade teoretiska bevis för att pestens första utbrott (i modern tid och som vi vet om) berodde på en komet. Då jag gillar historia och har ett visst intresse i hur rymden påverkar oss här på jorden kändes det som självklart att läsa den artikeln. Kometen de pratade om är Halleys. Den som återkommer regelbundet. Den beräknas ha passerat Tellus år 530 e Kr. Det pratades därefter om rymdstenar från kometen som slog ner på jorden. Detta ska i sin tur ha orsakat en massa dammpartiklar i atmosfären som förändrade klimatet och sänkte medeltemperaturen med upp till 3° i den norra hemisfären, vilket i sin tur orsakade missväxt, svält och försvagade människor. Så långt är jag med. Delen om hur kometen låg bakom pestepidemin är dock ännu lite obskyr. 

Gissa om jag blev less när jag läste vidare och insåg att pesten fortfarande menades komma från loppor som levde på brunråttor. Dessa förflyttade sig med fartyg, precis som historieböckerna jag läst hävdat. Inget nytt under solen alltså. Anledningen till pesten var och är fortfarande smittade loppor som åkte snålskjuts med råttor och sedan bytte värd till en mindre motståndskraftig varelse. Nu hade visserligen kometens avskrap orsakat en försämring i grundläget, men hur jag än läser artikeln finns det inget som vare sig säger eller antyder att pesten kom ifrån och berodde på pestsmittade loppor. Sjukdomen hade spridit sig ändå, vare sig människorna i den norra hemisfären varit försvagade eller inte. Pesten var elak nere vid Medelhavet också, ett område som inte drabbades av temperatursänkningen. Nja. Jag kan som bäst tillstå att pestens spridning kan ha ökat lite av hur kometens lämningar påverkade jorden. Att de däremot orsakat epidemin känns däremot alldeles för långsökt för att jag ska tycka att rubriken är sanningsenlig. Retsamt. 

Kommentera

