Det där med julen

Publicerat: 15 december, 2013 i Uncategorized

merry-christmas-tree-design

Jag tror att 75% av alla de jag följer på facebook och instagram har valt just den här helgen att klä granen på. Dessa sociala medier är översvämmade av bilder av julgodis, olika bakverk, julgranar, tända ljus, tomtar allehanda julpynt. Det värmer i hjärtat då jag ser glada barn med tindrande ögon. Barn som ser fram emot julen som man ska med den där pirrande förväntan i magen, glädjen över allt stök och spänning i magen som skapas av våndan av att inte veta om man får det man önskar sig eller inte. 

Själv har jag inte ägnat mig åt något julstök alls. Inte bara för att jag inte varit hemma utan även för att jag faktiskt inte har någon lust. Vi har ju så nyligen flyttat in att vi knappt vet var vi ska ha opyntet, dvs de vardagliga sakerna vi alltid kommer att ha framme, än mindre vad vi ska flytta på för att få plats med julpynt. Vikingens flickor är bortresta över jul och kommer således att säga Feliz Navidad när det beger sig medan Mini väljer att inte åka till sin farmor och farfar i år, trots att det betyder att han blir hemma själv i några timmar då Vikingen och jag åker till Vikingens gamla morfar för att äta lite. Han är naturligtvis välkommen att följa med men föredrar att vara kvar hemma själv. 

Det enda ‘juliga’ jag gjort är att baka lussebullar, men det beror enbart på att jag älskar lussebullar. Jag brukar hinna med fyra eller fem omgångar innan julen är slut och jag lägger undan saffranet tills året därpå. Jag håller stenhårt på att inte äta det under ‘fel’ tid. Det skulle troligen ta bort det speciella med dem, precis som det skulle kännas fel att äta semlor annat än framåt semmeldagen. Hur andra gör är egalt. Jag gör som jag gör. 

Vikingen har lite mer julkänsla än jag och har därför tagit upp en elljusstake, en julstjärna och en adventsljusstake. Det är fint med ljusen och jag kan inte påstå att jag missunnar honom den lilla känslan av jul det bringar, men han verkar inte heller mer intresserad av att pynta än så. Det förvånar mig lite eftersom han brukar göra ett litet jullandskap i en av hyllorna i bokhyllan. En vild gissning säger att han inte ordnat en sådan i år eftersom han kräks på tanken på att gå ner i källaren och försöka hitta jullådorna. Där nere råder kaos och jag skulle ha full förståelse om det är så han känner. 

Jag är glad över att alla dessa bilder inte skapar någon prestationsångest hos mig. Jag vet ett flertal som känner att de inte hunnit lika mycket som de borde ha, inte har tid att göra det de skulle vilja och som i det stora hela drabbats av den där ökända julstressen som smyger sig på folk som en elakartad förkylning. Jag tycker att allas julpynt är fint och gillar verkligen hur det lyser i vart och vartannat fönster, men det får mig inte att vilja slänga upp några ljusslangar på balkongen eller fixa fler ljusstakar. Det enda jag kan känna saknad efter är julgranen. Jag älskar doften av julgranar. 

Kommentera

