Jul i förtid

Publicerat: 7 december, 2013 i Uncategorized

IMG_8943

Idag åkte vi iväg till ett närliggande samhälle för att träffa Vikingens familj. I år ska folk fara och flyga över jul och därför firades det jul i förtid. Svärmor hade lagat mat och bakat så att det fallit gudarna på Olympus i smaken. Jag minns inte när jag förtärde så mycket gott på en och samma dag senast. Att jag känner mig som en späckad julgris nu är mindre viktigt. Jag har haft en riktigt bra dag och fick uppfattningen av att alla andra också haft det. Tyvärr saknades Vikingens äldsta flicka, Japanesen, som är kvar nere i söder för att inte missa något i skolan. I övrigt var alla där. Farfar, hans fru, bror med familj, syster med familj och Vikingen, Blondinen och jag. 

IMG_8902

Det var full rulle från det att vi kom till att vi åkte hem. Det blir lätt så i ett hus fullt med folk och även mer så när det även finns fyra stora hundar på plats. Det är vackra hundar som tydligt är familjemedlemmar hellre än husdjur. På väggen i hallen hänger vackra rosetter och band som de vunnit på olika utställningar. Gammelhunden vann nyligen ett pris som bästa hanhund (eller liknande) trots sina modiga år på nacken. Hundarna tillhör väl egentligen Vikingens syster men hon och mamman är lika engagerade i dem. 

IMG_8981

Det är tyvärr inte så ofta som alla samlas så denna tradition av att träffas och dricka skinkmackor, dricka glögg och umgås har en ganska stor betydelse för alla. Man uppdaterar sig om senast, klappar om varandra, skrattar, skojar, stärker banden och byter klappar. Jag gick också julklappar i år. Ett presentkort på Harmonique, som har en massa roliga behandlingar och val och ett på IKEA (det sista måste jag tyvärr dela med Vikingen, men jag lyckas förhoppningsvis övertala honom om att köpa något vettigt). 😀

IMG_8988

kommentarer

Kommentera

