Min dag

Publicerat: 25 november, 2013 i Uncategorized

IMG_8781Vi började naturligtvis med att tvätta händerna.

Efter en skön sovmorgon släppte jag in kvartersvärden som skulle kolla en del saker som vi vill ha dokumenterade eller åtgärdade. Han såg mycket piggare ut än jag kände mig och hans korta frisyr gjorde honom långt bättre rättvisa än mitt morgonspret. Det är ett under att han inte dog av skräck när jag öppnade dörren. När jag tänker efter förklarar det hans roade min och skrattryckningarna han hade i mungipan. Det där som jag avfärdade som överdrivet och löjligt morgonpiggt. Hmmm… 

IMG_8805Han gjorde sitt bästa och det var bra nog!

Nå, när det var gjort fördrev jag lite tid med att läsa reklamhögen som landat i vår brevlåda under helgen. Jösses vilken trave! Jag har haft en ‘ingen reklam’-skylt på min brevlåda i flera år och hade lyckats glömma de mängder man får i brevlådan. Det tog sin lilla tid att läsa igenom berget. När det äntligen var gjort skickade jag en inbjudan till min äldsta systerdotter genom facebook. Stängningsdag på skolan, de hade planerat en dag på badhuset och syrran var magsjuk. Jag tänkte att det kanske kunde vara ett alternativ att baka lussekatter hos moster och det var det. Faktum är att jag fick hem både den äldsta flickan och den lilla vilda pojken. Båda har varit sjuka men genomgått sina två dygns karantän. Syrran i mellan fick däremot vara hemma. Magsjuka är det sista jag behöver nu.

IMG_8810Hon också!

Vikingen såg inte det minsta ledsen ut över att behöva åka till jobbet, måndag till trots. Den lilla är verkligen energisk. Turligt nog är hans storasyster väldigt bra på att leka med honom och verkar ha ett oändligt tålamod med hans påhitt. Han var förvånansvärt försiktig och mjuk mot katterna, de få gånger de tillät honom komma nära nog att klappa dem. Under överkastet, under sängen, bakom soffan, under bordet och vart helst annars han inte nådde dem verkade helt plötsligt bli deras favoritplatser. Eller ja, under överkastet är alltid en favvoplats, men ändå. 

IMG_8822Russin är ju helt klart godast av allt.

Det var kul att baka. Kidsen tyckte detsamma även om Lillkotten verkade tillbringa mer tid med att stoppa russin i mun än att forma lussekatterna. Helt ok. Han fick en rejäl hög av just den anledningen. Han var ganska duktig på att göra lussekatter också. Det är en läraktig grabb som tittade på sin systers och mina lussekatter och härmade dem. De blev något mindre än våra, men vad gör det? Smaken är ju densamma. 

IMG_8829Den lilla har Lillkotten gjort själv, utan någon hjälp alls. 

Bakningen tog inte hela dagen, förstås, men det gjorde inget. Jag har inte packat ner mina d-filmer i källaren och därför hade vi tillgång till Ice Age. Jag retads med Lillkotten eftersom han vägrar tro att det inte är en elefant utan en mammut i filmen. Det var rätt roligt, faktiskt. Han såg smått irriterad och frustrerad ut, det erkännes, men i det stora hela hade vi en ganska intressant diskussion angående det hela. Jag lyckades dock inte övertyga den envisa treåringen om att Manny verkligen är en mammut. Nix pix, han kommer att genomleva ytterligare en period i sitt liv då han baserar sina fakta på felaktiga grunder. Nåja. Han är tre år. Jag hinner lära honom veta bättre.  

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Vilken mysig dag! Nu blev jag sugen på lussekatter …

  2. Purple skriver:

    Lussekatter! Gud vad gott! Och skoj att baka! 🙂

Kommentera

