Livet i en kokong

Publicerat: 10 november, 2013 i Uncategorized

farsdagsreklam

 

Den senaste veckan har försvunnit som ett töcken för mig. Inte det jag sysslat med, t ex flytten – bestyren tar nog aldrig slut och kommer att bli ett varnande exempel för resten av livet, utan det som händer i världen just nu. Någonstans i utkanten av mitt medvetande visste jag om att det varnades för en tyfon, ändå var det som en chock då jag läste tidningen här om dagen och förstod hur stor den var och vilken förödelse den lämnar i sitt kölvatten. Filippinerna är särdeles hårt drabbat hittills och snart väntas Vietnam få besök av den brutala stormen. Usch, stackars människor. Och djur. Naturkrafter är och förblir hårda och brutala i sin sällsamma skönhet. Jo, jag tycker att det finns skönhet i en sådan storm också. I alla fall då man står på avstånd och betraktar den.

Jag ser att Löfven har sträckt ut en hand över blockgränserna. Det är ett intressant drag. Jag undrar vad han tänker? Vad hans strategi går ut på? Att han alienerat många av de andra partiledarna med sitt utspel är mindre förvånande än om han lyckas vinna något på detta. Vi väljare är ofta misstrogna mot något vi inte förstår och att en sosse väljer att bjuda in borgliga partier till dans känns som något många av väljarna rynkar på näsan åt. Frågan är varför han gör så? Det är något som inte hänt på bra många år och när man ser tillbaka förstår man att det främst hänt under svåra tider, t ex efterkrigstiden. Står vi inför riktigt svåra tider igen? Är det något politikerna undanhåller oss? Eller är det helt enkelt så att han vill röra om i grytan lite så här innan valkampanjerna tar fart?

I natt har jag funderat lite på det där med banker igen. Jag retar mig som fasen på att jag inte ens kan gå in på min bank och få ett sådant där pappersrör till en-, fem- och tiokronor. Sist jag försökte såg den unga tjejen i ‘kassan’ ganska nedlåtande på mig och informerade snorkigt att de minsann inte hanterat pengar på över tre år. Som om jag inte visste det, liksom. Jag har ju fått åka ner på stan och använda automaten där, den filialen i stan som har en sådan automat, för att sätta in pengar på mitt konto. Jag är väl medveten om att banken slutat med sitt egentligen uppdrag. Idioti. En bank hanterar folks pengar och står till tjänst då man vill ha ett lån (förutsatt att man är kvalificerad för ett sådant förstås). De hanterar även värdepapper etc. Ja, ja, jag vet. Detta kan göras elektroniskt. Men vad fan?!? Jag vill antingen själv välja en bank som inte hanterar pengar eller ha möjlighet att använda den valuta vi faktiskt har i detta land hellre än att någon stroppig flicksnärta ska se ner på mig för att jag ber om något en bank rimligen borde tillhandahålla. Det kan mycket väl bli så att jag byter bank snart.

Jag har missat årets omgång av Så mycket bättre. Från löpsedlarna vet jag vilka som deltar, men programmet visas en sådan tid att jag antingen håller på att göra mig i ordning för jobbet eller ser till att njuta av min lediga tid på ett bättre sätt än att titta på tv. Av vad jag förstått av andra är det dock en brokig skara männiksoöden som figurerar där – igen. Jag gillade första och andra säsongen, kanske söker jag upp även denna och tittar på avsnitten genom datorn. Vi får se. Omdömena på facebook varierar ganska mycket angående programmets tittarvärde. Just nu leder den missnöjda sidan, vilket gör mig nyfiken. Hur kan en sådan programidé och den varierade skara artister som deltar kunna göra något missnöjd?

Vad är det för jöns som hittat på trosreklamen inför fars dag? Jag vet vad jag ska säga. Det är bland det sämsta jag sett. Och vad menar de egentligen? Ska döttrarna sätta på sig sexiga trosor för att behaga sina fäder? Urk och jävla orpon. Jag hoppas verkligen att det jag läst idag bara är efterslängen av kritiken som uppkommit. Upphovsmakarna till den reklamen förtjänar att få på moppo.

Klockan är snart fyra och jag börjar bli hungrig. Jag försöker att inte äta förrän framåt morgonkvisten då jag jobbar natt men av någon anledning blir jag alltid hungrig runt fyrablecket. Jag tror att det handlar om att kroppen vill tanka energi för att orka de återstående timmarna. Vem är jag att neka den det? Alltså blir det strax lite frukost innan jag tar tag i en av de tråkigaste av alla sysslor jag har att sköta, nämligen tvätten. Den borde vara klar lagom till att jag ska åka hem och sova ett gäng timmar innan det är dags för min egen tvättid där hemma. Därefter ska jag till jobbet och den tvätt som säkerligen väntar där. Yay. Jag lever verkligen livet!

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Den där reklamen har jag inte sett, måste säga att det att den är läskig.. för det handlar om FARS dag.. vad fan har ett par trosor med det att göra. Gör om – gör rätt.

  2. Ullrika skriver:

    Jag kan inte låta bli att tycka det är storm i ett vattenglas. För mig är det uppenbart vad de vill ha sagt med reklamen och jag tycker den är rätt harmlös, t o m rolig. Men. De kunde uttryckt sig annorlunda än att pappan ska pleasas, det kan jag hålla med om!

Kommentera

