Konstigt problem

Publicerat: 8 november, 2013 i Uncategorized

persienner

Jag har ofta konstaterat själv och fått konstaterat att jag inte är som andra. Det gäller generellt småsaker och är inget som stör mig. Förrän en sak just nu. Kanske vänjer jag mig och kan skratta åt eländet senare men just nu är det väldigt jobbigt. Nu kanske ni fnissar åt att jag varit sambo i inte ens en vecka och redan klagar på saker, men faktiskt är detta ett problem jag haft hela livet men som inte påverkat mig då jag bott själv eftersom jag inte behövt anpassa mig efter någon annan i frågan.

Persienner alternativt mörkläggning i sovrummet. Jag hatar det! Vilket jävla skit! Min hjärna vill inte vara med när det är mörklagt. Jag blir mosig i huvudet, känner mig inte färdigsoven och skulle kunna ligga kvar i sängen och sova mig igenom hela dygnet. Det är så jäkla jobbigt att jag skulle kunna gråta. Jag har aldrig varit deprimerad i ordets rätta bemärkelse, men den känsla jag får då jag försöker tvinga mig själv att vakna på morgonen när det är artificiellt mörkt i rummet påminner om de beskrivningar jag hört om det. Varför bry sig, liksom? Orka. 

Detta är förstås ett I-landproblem och något de flesta i-länningar inte förstår. Det är knappt jag förstår det själv. Kontentan är ändå att jag under de 11 år jag bott själv sällan drog igen gardinerna och, framåt slutet då jag faktiskt skaffade en icke mörkläggande sådan, bara drog ner den när Vikingen skulle sova hos mig och mot slutet av min sejour i den gamla lägenheten då jag plockat ner gardinen och tömt fönstret på saker så att det skulle kunna vara fri insyn om man råkade stå mitt på gräsmattan en kväll i oktober. Kanske inte så troligt, men varför skrämma grannarna i onödan?

Vikingen gör vad han kan för att underlätta för mig. Han tror att det är något slags OCD eller likande men det handlar inte om det. Det är istället att min kropp inte vill vara med om det fortsätter vara mörkt i rummet hela tiden. Den slår av. Sömnen blir inte lika bra som annars och jag faller som i dvala som jag måste kämpa mig ur. Kvaliteten på vilan blir lidande och jag snarkar enligt uppgift vareviga natt numera i motsats till förr då jag snarkade någon enstaka natt då och då. Självklart kan detta bero på att jag haft otroligt mycket för mig och varit stressad i såväl kropp som knopp, men faktiskt tror jag starkt på att det även beror på situationen med mörkläggningen av sovrummet också. Det bidrar mer än jag skulle önska.

Vikingen börjar antingen kl 6 på morgonen eller slutar vid midnatt, han kör två-skift, så jag förstår att han drar igen persiennerna för att 1) kunna somna tidigt inför morgonskiftet och 2) kunna sova längre på morgnarna efter kvällsskiftet. Hans jobb är fysiskt tungt och den senaste veckan är det som att han haft dubbla jobb då det varit lika fysiskt tungt här hemma nu i allt flyttbestyr. Jag flyttar kartonger och eftersom jag är envis som en röd gris vägrar jag be om hjälp, men då han är hemma puttar han helt sonika bort mig från det tyngsta och tar på så vis på sig de jobbigaste sysslorna. Jag gör vad jag kan för att underlätta vardagen i övrigt och bär helt klart min ranson av kartonger och annat men det blir ändå han som tar det absolut tyngsta. Det är inte det minsta konstigt att han känner sig utmattad och har ont i kroppen just nu. Han behöver sova ordentligt. Tyvärr gör han det bäst med neddragna och igenvickade persienner. 

Han förstår inte varför men var ändå snäll nog att sätta upp min icke mörkläggande rullgardin här om dagen. Att jag vill ha den trots att vi har persienner övergår hans förstånd. Vad kan den rimligen vara bra för då, liksom? Själv är jag hur glad som helst över att den finns på plats. Solen kommer i en annan vinkel i den här lägenheten och med hjälp av den icke mörkläggande gardinen kan jag numera förhindra att solen träffar mig i ansiktet utan att egentligen stänga ut den när jag sover efter/mellan mina nattpass. Hur konstigt det än låter så längtar jag efter att jobba. Det innebär att jag kommer att kunna sova ordentligt utan att tvingas anpassa min omgivning efter Vikingens vilja. Visst skulle jag kunna be honom vicka upp persiennerna när han kliver upp på morgonen men helt ärligt? Vem tror att han kommer att minnas det klockan halv sex på morgonen då han är vindögd av trötthet? Inte jag, i alla fall. Därför blir det skönt att sova ut på dagarna nu i helgen. Framtiden löser sig säkert av sig själv. Den har en tendens att göra det. Om det blir riktigt illa får jag väl helt enkelt sova på soffan några nätter i veckan så att jag känner mig ordentligt utvilad ibland. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Där är vi inte lika! Jag kan inte med någon form av ljus i sovrummet alls. Vill ha kolmörkt och ombonat. 🙂 Vaknar bra i mörkret också och kan sakta vänja mig vid att vara vaken innan jag antastar hjärnan med ljus.
    Men det finns kanske en lösning för er! Det finns speciella lampor som väcker en med dagsljus! Kolla här tex.
    http://www.order.se/philips-wake-up-light-hf3510-28583.aspx
    Kan det vara nåt?

    • ~Sol~ skriver:

      Jag har sett att det finns sådana lampor men har inte behövt någon tidigare. Tack för påminnelsen. Det kan helt klart vara värt att kollas upp. Jag behöver ju bara ställa in den på någon eller några timmar efter att Vikingen klivit upp på morgonen så kanske allt ordnar sig? Håll tummarna!

  2. Purple skriver:

    Men ni har väll sovit tillsammans redan tidigare? Hur gjorde ni då?

  3. hraven skriver:

    Jag måste ha mörkt i sovrummet, men har problem att vakna om det är mörkt på morgonen. Har och använder mig av min wakeuplight och det är perfekt. Den går igång en halvtimme innan väckning och blir gradvis ljusare och ljusare. Kroppen vaknar innan jag gör typ. Bästa köp ever.

    • ~Sol~ skriver:

      Det låter onekligen som att jag behöver införskaffa en sådan. Det är oftast jag som går upp senast, så det kommer inte att störa honom och om det någon gång gör det får han helt enkelt tänka på det som ljusterapi. 😉

  4. Anna skriver:

    Men ge honom en sovmask så får han det mörkt som han vill ha det och ni slipper dra ner persinnerna och ni sover bra båda två 😀

  5. iashemlis skriver:

    Jag köpte en sån på Clas Ohlson. Den funkar för mig.säkert psykologiskt men det struntar jag i. Haha.. den funkar för mig.inte så att jag är pigg som en mört.. men inte hhelt dööööööd i alla fall

Kommentera

