En lång och givande dag

Publicerat: 27 oktober, 2013 i Uncategorized

tummen upp

Hur kommer det sig att det är så satans svårt att somna när man vet att man måste kliva upp tidigt? Det är likadant varenda gång! Inte spelade det någon roll att vi fick en timme ‘till skänks’ heller, när klockan börjar närma sig tre och man vet att man måste kliva upp halv sex spelar någon timme till ganska lite roll. Man är ändå vindögd då man tvingar upp sin korpgluggar och försöker låtsas vara vaken. Usch, fy och tvi!

Nåja, jag jobbade mina timmar och hade fullt skubb, så det kändes faktiskt som att de flög förbi. Svisch, så var arbetshelgen slut. Det kändes nästan – men bara nästan – lite snopet att samla ihop mina pinaler och bege mig av hemåt. Nåja, det väntades ingen rast och ro hemma, så den där känslan av nästan lättnad försvann ganska snabbt. Hem, slänga in grejerna, ut till den väntande transporten och plötsligt stod jag och Smålänningen i det enorma folkhav som täckte en stor del av IKEA´s golvyta. Herregud. IKEA på en löningshelg. Vad tänkte jag egentligen?!? Det var som värsta krigszonen!

Jag tror att det var tur i oturen att jag lyckats få med mig Smålänningen… eller vänta lite, nu…. det var HON som frågade om vi skulle dit. Jag börjar ana varför hon var så makalöst bra på att kryssa mellan alla som av olika anledningar bestämt sig för att parkera sina fötter mitt i gången. Jag hängde mest på i hennes kölvatten och vips! så hade vi allt jag hade på min mentala lista med oss. Hon plockade också på sig en del och sedan tog vi oss mot kassan. Till en början gick vi försiktigt, men efter att ha fått en påstötning på hälsenan struntade vi i finkänsligheten och möljde fram som ett ångvält. Funkade förvånansvärt bra och vi mer eller mindre sprang genom sektionen med julsaker. Fy helvete, vilka rysningar av obehag jag upplevde bland allt krimskrams. Jul i oktober. Nej tack!

Hur som helst så lyckades vi ta oss igenom mobben med livet i behåll och tyckte helt klart att vi förtjänat att äta på lokal. Jag fick med mig Vikingen och Mini-Belse och Smålänningen tog med sig sin kära sambo. Vikingen och han hade kört iväg en massa grejer som skulle till Fd Frun för vidare förvaring där, så de hade också gjort sig förtjänta av middag på lokal. Det var mysigt att sitta där, äta gott och prata strunt medan höstdagens gråskala övergick i en än mörkare ton. Som om dagen inte skulle kunna bli bättre.

Det kunde den. Just som vi satt där ringde killen från byggbolaget, han som skulle kolla om vi möjligen skulle kunna behålla Vikingens nyckel till måndag morgon och på så vis underlätta vår flytt hur mycket som helst. Inte nog med att han tog sig tid att ringa på en söndag utan han gav dessutom besked om att vi bägge får behålla våra nycklar till måndag morgon kl 7. Herregud, vilken lättnad! Nu kan vi flytta fredag och lördag och sedan fixa det sista vi behöver göra på söndagen. Just nu skulle jag kunna kyssa både byggkillen och lägenhetsuthyraren. Yay! 😀

kommentarer
  1. Purple skriver:

    😀 Så du överlevde!

Kommentera

