Lika intressant som vanligt

Publicerat: 5 oktober, 2013 i Uncategorized

image

Nu sitter jag på ett tåg igen. Det är en relativt kort resa och de flesta skulle nog anse den händelselös. Det stämmer nog, om man ser till det stora hela. Om man däremot väljer att se detaljerna så är det oerhört händelserik. Fråga bara den omfångsrika bernen sennen (stavning?) hunden som inte ville säga hej då till måtte och därför hoppade in och vägrade att gå ur igen. Nu tog det inte speciellt lång tid innan husse fick med sig sin fyrbenta vän men det kändes nog som en evighet för kvinnan som stod som förstenad med vitt uppspärrade ögon tills hunden avlägsnat sig. Jag gissar dessutom på att hon numera innehar världsrekord i att hålla andan.

Det finns tre obokade vagnar på tåget idag. Det var ett rätt stort antal människor som stod vid perrongen och väntade. Som ni förstår blev det den vanliga rusningen för att få platser. Jag pressades fram till en bra plats, så jag gnäller inte. Däremot funderar jag lite på hur kvinnan som sitter bredvid mig tänkte. Hon kom från andra hållet, gick förbi minst fem lediga platser innan hon bokstavligen puttade till mig för att hinna sätta sig före mig. Hon grymtade bara när jag informerade att det är otrevligt att medvetet putta på folk.

Jag funderar även på hur barnfamiljen som sitter utspridd tänkte. Åh, inte så att det är något fel i att de sitter utspridda, barnen sitter med var sin förälder, utan hur föräldrarna kunde tro att de skulle få sitta tillsammans vid ett bord med fyra platser runt utan att boka. Deras ganska fräna diskussion och lite högljudda insinuationer föll i backen med en smäll. Troligen hade de som sitter vid ett sådant bord flyttat på sig om de bett dem istället för att väldigt surt kommentera att människor borde resa sig och ge en barnfamilj plats att sitta tillsammans.

Utanför fönstret är det vackert. De färgglada löven ger de olika nyanserna av grått en ny dimension. Fascinerande. Ändå sitter en kvinna och häckar sönder luften omkring henne med gnäll om det hemska vädret. Hennes sällskap är nog lika trött på att höra det som mannen bakom, bägge ser extremt uttråkade ut även om det bara är han som suckar och himlar med ögonen.

Kvinnan på andra sidan gången är samtalsterapeut. Hon går igenom arbetssätt och metoder med sin väninna. Hoppas innerligt att hon inte gör likadant mot patienterna som mot väninnan, som inte får en syl i vädret. Tyvärr pratar hon om verkliga fall. Inte ok, trots att hon inte nämner namn. Kanske överröstas hon av sällskapet en bit bort, de som verkar vara ett gäng kollegor på väg till någon skojighet anordnad av arbetsplatsen? De jag sett ur sällskapet är närmare pensionen än övre medelåldern men alla är som ungkalvar på grönbete. Hade det inte varit för de mogna rösterna hade jag trott att jag hade ressällskap av ett gäng ungdomar.

Att åka tåg är verkligen ett skådespel. Faktum är att det är en hel pjäs. Olika lång beroende på resans längd. Ibland avklippt mitt i för att jag måste kliva av. Ofullständig då jag bara ser dramat från sidan om. Och ändå en oerhört intressant pjäs.

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Ja nog finns det många olika typer i guds hage. Brukar förfasas över vilka nötter det finns!!

  2. iashemlis skriver:

    Ja fy fasiken.. det finns verkligen konstiga människor. Hqha

  3. Purple skriver:

    Tycker som alltid om att läsa om dina observationer det är som man är där med dig!

Kommentera

