En sådan där dag till

Publicerat: 4 oktober, 2013 i Uncategorized

day off

Ja, en ledig sådan, alltså. Det verkar gå troll i dem. Nu har jag varit ledig i två hela veckor och har fortfarande tre till lediga dagar efter denna. Nu låter det kanske som att jag raljerar och yvs över att vara ledig men faktum är att jag börjar klättra på väggarna. Första veckan och dagarna därefter var fantastiskt sköna. Jag menar, hur kan det inte vara skönt att åka till Spanien och sedan ha några dagar att landa på ordentligt när man kommit hem? Perfekt ju! Men nu? Rastlösheten kryper i mig trots att jag har massor att göra här hemma. Inte gör jag allt jag borde heller. Nix. Jag blir slö. Skjuter upp det. Tar det sen. Ursäkterna är otaliga och alla är precis lika vattentunna. 

Jag kan alltså återigen konstatera att jag funkar bäst när jag har något att göra. Jobbmässigt, menar jag. Trots de oregelbundna tiderna och hattiga schemat ger det mig rutiner och mer energi för annat. Det här med att vara ledig är bra för andra. Visst behöver jag också ladda batterierna men jag gör det faktiskt inte genom en längre semester, om jag inte är bortrest och har fullt upp på så vis. Tack och lov har jag två extraturer nästa vecka som gör att jag inte behöver vänta tills på fredag innan jag går på mitt nya schema. Jag hade inte fixat en hel vecka till utan att bli tokig. Det spelar ingen roll att jag har massor att göra här hemma och kanske skulle behöva ägna mig åt det på heltid i någon vecka eller tre, jag får mindre gjort om när jag är ledig än då jag jobbar och slänger ihop packningen mellan arbetspassen. Är det lika vridet som det låter)

Jag fick tyvärr lite sorgliga besked från min chef igår. Efter den schemaperiod som börjar på måndag och slutar den 3/11 får jag inte jobba ta fler extraturer förrän efter nyår. Jag är uppe i mina tillåtna 200 övertidstimmar på ett år och kommer således att driva Vikingen till vansinne genom att vara hemma mycket mer än jag räknat med att vara. Om jag inte räknat fel kommer jag bara att vara på jobbet elva gånger under hela november månad. Det är ungefär hälften så få arbetspass som jag haft hittills, inklusive mina extraturer.  Jupp, han kommer helt klart att bli tokig innan året är till ända.

Men tillbaka till idag. Tre kartonger borde jag rimligen hinna packa, trots att jag skjuter en hel massa i framtiden. Därefter borde jag rimligen hinna ta ytterligare en lov ner i källaren för att rensa lite mer där. Jag borde nog laga mat också. Yay. Det blir verkligen en fantastiskt kul dag…. 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Jo, för mycket ledighet är inte heller bra. Man liksom längtar tillbaka till vardagen….

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Det brukar ta ungefär en vecka innan jag gör det, och om man bortser från en vecka i Spanien, där allt ju är nytt och spännande, så är det väl ungefär detsamma nu också. 😛

Kommentera

