Söndagsfunderingar

Publicerat: 29 september, 2013 i Uncategorized

James and the giant peach

Jag sitter här istället för att göra någon nytta. Det finns att göra. Det ser verkligen för jävligt ut här och allt beror inte på flyttkartongernas vara eller icke vara. De gör att helhetsintrycket är rörigt och då släpper jag liksom greppet trots att det egentligen driver mig till vansinne. Jag avskyr när det är stökigt och rörigt. Utom i mitt sovrum, av någon anledning är det en fredad zon för sånt, men det är ett sidospår. Mitt hem är en enda stor röra och jag avskyr det. Ändå sitter jag här istället för att göra något åt det. Blä.

Det känns verkligen inte att det bara är två dagar sedan vi kom hem från vår härliga semester. Det är inte så att vardagen tagit över helt ännu, men nog är det ändå så att vardagen har en ganska övergripande mantel som ligger på mina axlar nu. Stressen är fortfarande på avstånd, det förnekas inte. Däremot känner jag tvånget från en massa måsten och vet inte i vilken ändå jag ska börja. Nåja, jag har semester i någon vecka till. Jag borde rimligen hinna göra några av de där måstena innan veckan är över?

Jag har funderat lite på hur olika vi människor faktiskt är. Jag förvånar tydligen Vikingen ganska ofta genom att vara ‘så snäll och generös’, som han kallar det. För mig handlar det bara om att vilja hjälpa dem på ett sätt jag hoppas att de skulle göra för mig om jag behövde det. Ett av flera exempel från den senaste tiden är när vi var på marknaden i Playa Flamenca förra lördagen. Jag hade just inhandlat en flaska solskyddsfaktor 40 när vi såg en kvinna som bokstavligen brann på ryggen. Den stackaren var så röd att jag blev bländad. Utan att ens fundera gick jag fram till henne och frågade om jag inte kunde få smörja in henne på ryggen. Hon blev jätteglad och jag var glad över att kunna bistå med i alla fall lite, trots att den egentliga skadan redan var gjord. 

Vikingen såg på och skakade sedan leende på huvudet åt mitt tilltag. Han hade registrerat hennes knallröda rygg, tyckt synd om henne och sedan inte tänkt mer på det. Mitt engagemang för okända människor förvånar honom fortfarande och han tycker att jag är lite knasig då jag gör saker för andra, ofta okända, som orsakar omak för mig själv. Jag har aldrig sett det så. Om jag kan hjälpa så gör jag det. Punkt. Ska man sedan vara helt ärlig så gör jag ju det lika mycket för mig själv som för dem. Jag mår bra av att hjälpa andra, att finnas där när någon behöver det. I förlängningen hoppas jag dessutom att min oväntade och ofta uppskattade hjälp får dem jag hjälpt att tänka till lite så att de i sin tur hjälper andra. Helt osjälviskt är det inte, även om jag inte på något vis förväntar mig något tillbaka av just dessa människor.

Klok som en bok. Det har jag fått höra rätt ofta på sistone. Vad betyder egentligen det? Om man bortser från det faktum att jag får rysningar av obehag av ordet klok (är en rent personlig reaktion som bottnar i att jag a någon anledning associerar klokhet med gummor med vårtor på näsan, hucklen och käppar) så har jag läst bra många böcker som inte är det minsta kloka alls. Liftarens guide till galaxen är visserligen briljant men är dessvärre inte klok på en fläck. Nostradamus svammel var visserligen ansetts vara klokt bortom mänskligt förstånd, men i ärlighetens namn är det en massa dravel som kan tolkas lite som man vill för att det ska passa här och nu. David Bodanis bok Elekticitet; Historien om universums mäktigaste kraft´´ var faktafylld och hade en och annan klok eftertanke men fy helvete vad tråkig den var! Det finns en hel massa fler exempel på böcker som inte på något vis kan nämnas i samma mening som ordet klok utan att det blir en travesti.

Nu förstår jag ju naturligtvis vad människor menar, det är inte det jag är ute efter. Jag uppskattar dessutom deras ord eftersom jag just förstår vad de menar. Tack. Jag menar inte att förringa dem alls, utan det är själva uttrycket ‘klok som en bok’ jag hängt upp mig på lite. Någon som läst Dr Seuss? Artemis Fowl? Kalle och Chokladfabriken? Eller vilken Roald Dahl-bok som helst faktiskt. Listan kan göras lång. Många av de böcker som listas har naturligtvis ett eller annat klokt inlägg i sig, men några få guldkorn gör inte en helhet. Äh, det är nog dags att packa en kartong till istället för att fundera så mycket. 

 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Japp har läst Artimes Fowl, alla böckerna…. din poläng är?

  2. Yvonne skriver:

    Klok som en bok … tja, det rimmar ju, och många, inte alla, böcker innehåller klokheter 😀 Finns det nåt motsvarande uttryck på engelska? Och … jag hade aldrig gått fram och smort in nåns rygg sådär! Noterat att det behövdes, ja. Men aldrig gått till handling 🙂 Så du kanske inte heller är klok på en fläck, som de där andra böckerna 😀 men en beundransvärt hjälpsam och fin människa!

    • ~Sol~ skriver:

      Ah, du tänker så…. Du och Vikingen har lite samma approach, alltså. 😀 Jag tvekade inte en sekund. Faktum är att jag inte ens tänkte på att det kanske kunde uppfattas som konstigt förrän Vikingen skakade på huvudet åt mitt påfund efter fullbordat faktum. Så jo, jag är nog inte klok på en fläck… och tänker fortsätta vara sån. 😀 Angående klok som en bok så vet jag inte om det finns något likade uttryck på engelska. Jag har i alla fall inte hört något som påminner om det. 😀 Tack för de fina orden. ❤

Kommentera

