Sammanfattning

Publicerat: 27 september, 2013 i Uncategorized

SAM_3601Var som ett ystert och lyckligt barn i vattnet. 

 

Kan ni tänka er att jag var så korkad att jag glömde minneskortet till kameran i datorn i onsdags kväll? Väldigt onödigt. Därför kan jag tyvärr inte visa några bilder från stranden igår, men tro mig när jag säger att det var en fantastisk dag och att stranden var precis lika vacker som tidigare. Jag har valt att lägga upp en bild av Vikingen i vattnet sedan några dagar tidigare istället, bara för att ha en badbild. Dessutom blir jag glad av att se den. 😀

SAM_3569Den lättaste byggnaden att känna igen på Calle Escorpio, det lokala centrumets huvudgata.

Det var alltså det vi gjorde under vår sista heldag där nere i Orihuela Costsa, som är en förort till Torrevieja. Vi badade, åt och drack lite gott vid strandbaren, solade/låg i skuggan och gjorde därefter om allt igen, men denna gång åt vi bara lite oliver, cornichons och kaprisbär istället för en toast med kyckling, sallad, lök och ost. Det blev en oerhört skön dag, både i aktiviteter (eller avsaknad av många sådana) och i stämning. Faktiskt har hela veckan varit en kavalkad av avslappning, ta-dagen-som-den-kommer och känsla. Åh, visst har vi fräst åt varandra under veckan… eller rättare sagt… visst har jag fräst ibland när jag tycker att jag redan förklarat något så pass många gånger (i hettan) att ingen kan ha missat vad jag menar medan han å sin sida har fortsatt hävda sin sak utan att lyssna speciellt… nån gång… men i det stora hela har nerverna varit djupt begravna. Vi är ju olika, jag och min Viking, men det är i det stora hela inget problem. 

SAM_3971I strandbaren… eller i någon annan bar heller för den delen…. användes inga andra mått än ögonmått. De har generösa ögon där nere.

Faktum är att vi kommit fantastiskt väl överens. Vikingen är mindre intresserad av att lära sig språk eller försöka göra sig förstådd på annat än svenska och engelska, så jag har fått ganska fritt utrymme att försöka bolla med de få spanska ord jag kan samt de jag lärt mig under vår vecka i spanjorernas vackra land. Nu var vi visserligen inte i ett spanskt område och alla runt omkring det lokala centrumet pratade engelska av någon form, men det var ändå roligt att försöka lära mig tillräckligt för att kunna föra en språklig och gestikulerande dialog med spanjorer/skor. Det blev en del missförstånd, som den gången jag letade efter ett trävalv att gå igenom för att komma till toaletten medan kvinnan i strandbaren menade att toalettbaracken stod mellan två träd, men vad gör väl det? Man lär av sina misstag och så länge det är sådana oskyldiga misstag är det mest roligt. 

SAM_4109Sista middagen, på Mumbai Blue förstås, på den här semestern.

Maten har varit helt suverän. Visserligen åt vi inte speciellt mycket av vad som anses vara spansk mat, men det vi åt istället var hur gott som helst. Speciellt maten på Mumbai Blue. Jag önskar att det vore möjligt att packa ner helt stället med folk och allt och ta med dem hem. Jättetrevlig personal, fantastiskt god mat och ett brett urval av rätter att välja mellan. Jag inser att jag må verka tjatig nu, men om ni någonsin åker ner åt det hållet tycker jag att ni ska leta rätt på den restaurangen och prova maten där medan ni tjötar lite med den trevliga personalen. På den enda veckan vi var där hann vi med tre besök där och ångrade inte ett enda ens det minsta. Faktum är att vi troligen ätit där oftare om det inte vore för att vi dels gjorde saker på annat håll som ledde till att vi åt där samt ville prova lite annat också.

SAM_3842

Vackert så det förslår!

Kusten häromkring, med sina klippor och stränder, är otroligt vackra. Det är mindre stränder än de mest kända sådana inne i själva Torrevieja, men de dög hur bra som helst för oss. Vi valde den mindre av de två som är närmast oss i Playa Flamenca (även om ett flertal andra vi pratade med sa att den lokala beachen låg i Punta Prima, dvs en udde närmare Torrevieja) eftersom den passade oss bäst. Den var precis lagom, för att använda ett typiskt svenskt uttryck.Finkornig sand, salt hav, lagom med folk, mycket plats runt omkring, en strandbar som var öppen fortfarande med anledning av att det varit en ovanligt fin månad och ägaren till tio av barerna på stränderna däromkring förstår att ta tillfället i akt att tjäna lite extra och klippor som skyddade mot den värsta blåsten från havet på båda sidor av stranden. Jodå, vi trivdes där. 

SAM_3740Röd, varm och svettig.

Värmen var hemsk. Jo, jag trivdes och älskade att vara där, men fy faen vad jag svettades! Jag kunde knappt röra mig utan att det bokstavligen rann svett. Inte sjutton blev det bättre av att jag smorde in mig med solskyddskräm titt som tätt heller. Jag var ett vandrande vattenfall. Jätteskönt. Verkligen. Något som däremot var skönt på riktigt är att jag bara bränt mig lite grann. Jag hade förväntat mig mycket mer och jag vet nu att jag måste ha solskyddsfaktor 50 precis hela tiden jag vistas vid Medelhavet, men att ha haft obehag i två dagar och inte kunnat sova under en natt var betydligt bättre än jag ens vågat drömma om. Att sitta inne och häcka är ju inte att tänka på när jag är på en sådan härlig semester, så därför tog jag svedan och obehaget med jämnmod. Vikingen däremot… Herregud, så den karln lever upp i sol och värme. Det är lite ironiskt att han är frälst i en vintersport när det så uppenbart är sommaren som är hans element. Hans enda klagomål var att lakanen fastnade vid kroppen. Duh! Klart de gjorde! Det var ju tropisk hetta hela veckan.

IMG_6627Jag ville verkligen se insidan!

Veckans stora besvikelse var att ubåts-museumet var stängt. Jäkligt nesligt att ha kollat upp öppettiderna ordentligt och planerat dagen utifrån det och sedan få höra att de glömt ändra tiderna på nätet och att museet var stängt när vi stod där i vad vi trodde var rätt tid. Kändes rätt sumpigt, faktiskt. Visserligen var pirpromenaden fin och vädret var vackert och kyrkan vi hittade i centrum var både fin och vacker, men det övervägde ändå inte det antiklimat jag kände då jag stod utanför en u-båt i vilken allmänheten får gå ner i och ändå inte fick gå ner. Vad fan, liksom? Jag har längtat efter att se insidan av en u-båt sedan jag var liten, trodde att jag äntligen skulle få göra det och så nej. Inte det, nej. Usch. 😦

IMG_6496Solen glittrade vackert på havet. 

Jag kan förresten varna alla som använder UV-lack att inte ha det i starkt solsken. Det blir som en klistrig hinna och är jäkligt irriterande. Självklart upptäcktes detta på lördagskvällen och många butiker har söndagsstängt i Spanien. Yay! Visst fanns där nagellacksborttagningsmedel men det fanns ingen i någon av de mindre ställena jag var in och letade på som hade utan aceton. Jag fick gott vänta en extradag innan jag kunde springa in och be om hjälp på Mercadona, det lite större snabbköpet som finns lite överallt. Tro för all del inte att det oerhört irriterande och klisterliknande lacket fick mig att låta bli att vara ute in solen. Fanns inte på kartan. Det var bara solen själv som kunde hindra mig från att vara i solen. 😉

IMG_6448Klicka på bilden så ser ni bättre vad jag menar. 

Jag fascinerades av en spetsig bergstopp som syns söder om Torrevieja och frågade en enbart spansktalande dam om denna. Hon förklarade att det är en vulkan som heter La Isla Perdiguera. Hon förklarade vidare att de rektangulära sakerna man såg i förgrunden var hus och att dessa låg på något som heter La Manga. Som ni kan förstå var vår konversation något haltande då vi inte förstod speciellt mycket av vad den andra sa men jag fick i alla fall tillräckligt med information för att förstå att det handlade om en lagun som vuxit genom en sandbank, att vulkanön är ett populärt turistmål och att la Mangas befolkning är liten. En annan person berättade på knackig engelska om saltproduktionen som finns i området. Torrevieja är främst känt för fiske och saltproduktion och det var det sistnämnda som 1803 gav orten sina stadsrättigheter. 

IMG_6474Stupet ser inte lika högt ut nu längre…  Han är förresten höjdrödd, men vågade sig ändå fram till kanten. Starkt jobbat!

Mer då? Jo, Vikingen och jag lyckades låta bli att prata flytt, jobb och allt annat i vardagen som hotade att kväva oss i slentrian och möda. Inte riktigt helt, men betydligt mer än jag trodde. De var dock inte så svårt som jag befarat att det skulle vara. Miljöombytet, äventyret, lugnet och glädjen över att få den här tiden tillsammans var precis vad vi behövde. Vi visste hela tiden att vi kunde göra saker utan den andre, ändå valde vi bara att dela på oss en gång. Det var när jag absolut inte kände för att sitta på en knökfull pub och titta på en fotbollsmatch jag verkligen inte brydde mig ett vitten om. Jag fick några sköna timmar för mig själv och han fick se matchen med ett stort gäng Man U anhängare. Tydligen håller 90% av de emigrerade engländarna i området på Man U, så han kunde omöjligt känna sig ensam. Ändå satt han tillsammans med några Liverpoolanhängare och hade hur trevligt som helst. När matchen var slut kom han hem och jag var uppriktigt glad över att se honom. Jag känner att batterierna är laddade och att hösten som tidigare hotade att bli ganska mörk och besvärlig plötsligt inte alls ser lika tung ut längre. Jag gillar´t!

kommentarer
  1. hannassanning skriver:

    ¡Hola! Åh, det är roligt att resa. Helst till Spanien som är ett fantastiskt trevligt land. Och jag är lite som du, som inte kan låta bli att språka med locals fastän vi inte talar samma språk. Men de flesta uppskattar verkligen att man försöker.

    • ~Sol~ skriver:

      Hola!
      Jag har inte rest speciellt mycket tidigare men hoppas kunna ändra på det i framtiden. Vi skulle gärna åka tillbaka till Torrevieja igen och det snart! 🙂
      Jag tycker att det är en självklarhet att försöka, det visar ju att man respekterar landet där man är. Att det sedan går knackigt och blir lite galet ibland gör det hela bara lite mer spännande. *haha* Jag upplever att ortsbefolkningen gärna försöker allt de bara kan för att hjälpa/förklara/underlätta för en då man själv ansträngt sig lite innan. 🙂

      • hannassanning skriver:

        Och det finns så mycket mer Spanien. Om ni får möjlighet så besök Galicien i nordvästra delen, där man sällan ser nordeuropeiska turister (frånsett i Santiago de Compostela förstås) och Baskien i norra. Och absolut Andalusien i väster som kan vara Spaniens vackraste med bl a Sevilla och Cadiz. Och så storstäderna …. och vindistrikten…. 🙂

      • ~Sol~ skriver:

        Vi är som sagt oerfarna resenärer, men det är inte omöjligt att vi väljer att åka runt i Spanien någon gång. Det blir dock när vi har någon med körkort med oss. Blir liksom lättare då. 🙂

  2. Sol:s Viking skriver:

    En underbar vecka helt klart ♡

  3. Purple skriver:

    Ni verkar ha haft det otroligt bra!!!

    • ~Sol~ skriver:

      Det hade vi verkligen. Det var en fantastisk semester och vi gjorde verkligen det mesta av den i och med att vi såg till att rå om varandra, njuta av tillvaron och inte stressa alls under hela veckan. ❤

Kommentera

