En onsdag i Spanien

Publicerat: 25 september, 2013 i Uncategorized

SAM_3597Vikingen på Cala Mosca-stranden.

När vi vaknade i morse hade vi dagens upplägg klar för oss. Stranden, bad, sol, bad, sol för Vikingen, skugga för mig, strandbar, bad, sol för Vikingen, precis tillräckligt med sol för att jag ska torka, strandbar, sol för Vikingen, skugga för mig och sedan hem, duscha och äta lunch hemma i huset innan vi åkte in till Torrevieja och gick på museum.

IMG_6627Den S-61 Delfin´en jag längtat efter att få se insidan av.

Nu blev det inte riktigt som vi tänkt. Jo, förmiddagen blev precis som vi ville. Vi hade en underbar stund på stranden och humöret var på topp. Lunchen hemma var fantastiskt god. Vi tog oss in till Torrevieja. Fram dit var allt som det skulle. Det som sket sig var att ubåtsmuséet var stängt. Vi dubbelkollade öppettiderna på nätet igår och där stod det tydligt att de har öppet mellan kl 17-21 från april till oktober. Tyligen har de ändrat det, men glömt ändra på torrevieja.com. Typiskt.

SAM_4039Svärdfisk

Vi valde att ta en promenad längst promenadpiren de byggt längst hamnen istället, sen gick vi och åt lite svärdfisk på en restaurang precis intill hamnen. Det var första gången någon av oss åt det, men ingen av oss var överdrivet imponerade. Det var gott, visst, men var lite torrt och gav ingen wow-upplevelse. Kanske hade de stekt det för länge?

SAM_4050Immacula Conceptión-kyrkan i Torrevieja

En promenad till torget ledde till en fantastisk gammal kyrka, Immaculada Conceptión-kyrkan, från 1789. Så otroligt vacker, på både in- och utsidan. Jag gick omkring och fotade där en stund men slutade när jag såg en äldre dam komma in. Hon valde en bänk långt fram vid det stora altaret, korsade sig och bad sedan mumlande för sig själv. Hon hade en värdighet över sig som gjorde mig ovillig att störa. Jag utgick helt enkelt från att hon skulle bli störd av blixten och gick därifrån. Jag klev ut genom de stora dörrarna och återvände till det Spanien ni hittade när vi klev ur taxin i Torrevieja.

SAM_4008Sittplatser vid hamnen i Torrevieja… och jag i klänning.

Nu sitter jag här i soffan och njuter av att vila fötterna. Vikingen valde att gå iväg till puben och titta på någon fotbollsmatch ikväll och det är faktiskt rätt skönt att ha några timmar för mig själv. Inte för att vi gått på varandra eller något. Faktum är att vi kommit varandra närmare än vi någonsin varit. Stressen hemifrån lämnade oss tidigt i veckan och har ersatts av ett lättsamt umgänge fullt av glädje. Vi rör vid varanda oftare; kramas, stryker över armen, nojsar, lägger armen om retas och visar hur glada vi är över att ha den andre.

SAM_4047Stora torgets träd och lyktstolpar framför Immacula Conceptión.

Nu har vi bara en heldag kvar här och det känns definitivt som att vi kunnat vara kvar en vecka till. Vi har bestämt att tillbringa några timmar på stranden i morgon och sedan städa bort alla spår från oss här, bortsett från ett inlägg i gästboken. Vi städar bort oss själva, men tar med oerhört mycket positivitet härifrån. När vi gjort alla måsten ska vi svira om och gå äta på det som blivit vår favoritrestaurang här, Mumbai Blue. Jag kommer att sakna maten därifrån. Och från tapasbaren vi åt på här om dagen!

Kommentera

