En lat söndag

Publicerat: 22 september, 2013 i Uncategorized

SAM_3807

Då det var tropisk värme i natt sov jag som en kratta. Fläkten i sovrummet var avstängd och då Vikingen inte kunnat sova på grund av den natten innan vare sig tordes eller ville jag sätta igång den. Eller jo, jag ville verkligen sätta igång den men det hade väl renderat i ytterligare en sömnlös natt för honom ochn jag är mycket bättre än han på att vara trevlig efter en sådan. 😉

IMG_6218

Eftersom jag inte kunde sova bestämde jag mig för att kliva upp och göra en redig brakfrukost innan det blev för varmt för att vilja äta. Hungrig var jag ju. Därför fick Vikiingen bacon, stekt ägg, färsk frukt, kaffe och smörgås lagom till att han vaknade vid 9. Då hade jag varit uppe länge redan och ville mest slänga i mig mag för att sedan gå och bada i poolen.

IMG_6186

Vad kan jag säga om poolen? Den är ljuvlig! Det var varmt, trots att Spaniens enda mörka moln var över oss just när vi badade och förutom en kvart då en brittisk farbror kom dit för att göra lite morgongympa hade vi stället för oss själva. Helt makalöst skönt.

IMG_6296

Av någon anledning tog vi det ogenomtänkta beslutet att promenera runt och fotografera på eftermiddagen. Jag trodde mig veta innebörden av att svettas floder, men ser ni… jag hade ingen aning om vad det faktiskt betyder! Jag kan bara konstatera att jag fortfarande inte gillar att svettas. Det enda som gör detta urhärdligt är den makalösa omgivningen och det faktum att alla andra svettas precis lika mycket som jag.

SAM_3823

När vi var på maknaden igår frågde vi en av torghandlarna vad det är som orsakar ett ihållande och lite pipande ljud som hördes precis hela tiden vi var ute. Han förklarade att det var ett djur som kallas för cigarra. Det är en flugliknande varelse som är ungeför en fingerled långt, har samma färg som barken och som låter då solen skiner men inte då det är molnigt. Vi var lite förundrade över det höga ljud de skapade men trodde väl inte riktigt på att de verkligen tystnade helt då det var mulet. Inte förrän vi var vid poolen idag, alltså. Det blev knäpptyst omkring oss! Ok då, inte knäpptyst men det var ändå märkbart vilken skillnad det blev. Under vår promenad hittade vi dessa cigarras och lyckades fånga några få av dem på bild. De är verkligen svåra att se där de sitter på träden.

SAM_3728

Några timmar av kvällen tillbringades på den lokala irländska puben. Man U spelade (försökte i alla fall spela) mot Man City och det finns inte på kartan att Vikingen skulle missa en sådan match. Helt ok för mig, jag var hungrig och de har gott pubkäk där. Och vin.

SAM_3569Inte den welesiska puben, men samma centrum.

Resten av kvällen tillbringades sedan på ett walesiskt ställe där de serverade jättegod gin och tonic till mig medan Vikingen avnjöt en öl eller två och en Irish Coffee. Det har inte blivit något spanskt hittills, men det ämnar vi se till att njuta av också innan det är dags att åka härifrån. Det känns dock som att vi kommer att få ta oss lite utanför detta lilla centrum för att hitta något sådant. Idag pratade jag med en man från Liverpool som kommit hit tre gånger om året de senaste tolv åren och som med nöd och näppe kunde beställa en öl på spanska. Illa, illa.

Allt här är förresten inte vackert.

SAM_3686

SAM_3687

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Men jisses så härligt! Och varmt och gosigt! Men du, jag måste vara lite sådär nosig som jag brukar vara å säga att det är ofint att fota andra mänskor och kalla dem ovackra :/ särskilt om nån av dina läsare av misstag råkar trycka på bilden och får upp den i jätteformat på skärmen!! 😀

    Njut massor nu och sen håller vi tummar för en härlig höst mä!

    Krams!

    • ~Sol~ skriver:

      Det är makalöst skönt här, bortsett från värmen. 😉 Jag trodde det skulle vara svalare nu men det har varit en osedvanligt bra och lång sommar här. Det är som det är. Allt annat är ljuvlugt och det överväger. 😀

      Jag ber om utsäkt för min ofina uppladdning. Jag ber ännu mer om ursäkt för att det var möjligt för dig att klicka så olyckligt. 😉

  2. MadamX skriver:

    Nåja, jag erkänner; fram för fler uppklickbara kort på diverse konstigheter!

    Och poolen verkar som du säger helt underbar. Bara det att få ha den för sig själv – vilken lyx!

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tar kort på lite allt möjligt, så det är möjligt att det blir fler klickbara kort igen. 😉
      Konstigt nog hade vi poolen för oss själva idag igen. 😀

  3. Yvonne skriver:

    Livet leker! Vad härligt 🙂 Och fina bilder … 😉

  4. Purple skriver:

    😀 ha ha nej allt verkar inte vara vackert!

Kommentera

