Täcken och deras vara och icke vara

Publicerat: 20 september, 2013 i Uncategorized

täcke

Jag har stoppat i täcket i påslakanet nu. Det tog emot men jag sover med fönstret öppet och då nätterna är betydligt mer benägna att visa att det verkligen börjar bli höst än vad dagarna är kändes det ändå befogat. Det betyder inte på något vis att jag gillar det men vad har det med något att göra? Jag vet ju hur det blir annars. Under nattens första timmar är det bara skönt. Svalt och skönt. Men sen… Framåt fyrasnåret har den kalla luften smugit sig in ordentligt och det svala har övergått till något som är precis tillräckligt kylslaget för att det ska störa mig. Jag fryser inte, per se, men jag vaknar av att jag vill dra påslakanet om mig lite extra. När det sedan inte längre finns lite extra påslakan är det bara att bita i det sura äpplet, krypa till korset och ta fram de sommartäcken som få tjänstgöra under hösten, vintern och en del av våren. 

Jag har aldrig förstått mig på duntäcken. Det påstås att de är svala på sommaren och varma på vintern. Jaha. Kanske det? Jag har aldrig orkat ta reda på om det stämmer. De är nämligen så fluffiga att jag känner mig slukad av en marshmallow. Då jag vill lägga en del av täcket mellan benen och andra ställen där man annars störs av hettan som blir då hud ligger mot hud är detta marshmallowberg inte att rekommendera alls. Dessutom upplever jag dem ofta som för lätta. Att mitt sommartäcke egentligen är lättare är egalt. Jag upplever fluff, marshmallow hemskheterna som lättare.

Minns ni era barndomars tunga täcken? De far/mor och far/morfar tog fram när ni skulle sova kvar? Det var tunga täcken, det! Jag älskade dem! Nu hade jag inte en någon mor- eller farförälder som bäddade in mig med ett sådant, men vi hade ändå några sådana tunga täcken. Det var lite som att bli manglad när man la sig under dem. Hur skönt som helst! Visserligen var några av de vi hade alldeles för varma, men det spelade av någon anledning mindre roll när jag låg där och sov under dem. Jag misstänker att det beror på att tyngden av dem lugnade mig tillräckligt för att jag skulle kunna slappna av och sova ordentligt ändå.

Just det där med tyngden i täcket har visat sig vara något man tagit fasta på. På jobbet har vi ett bolltäcke. Det väger bly, men fasiken vad skönt det är att ligga under det! Jag vet och har bäddat in med ett kedjetäcke också, men har tyvärr aldrig haft förmånen av att sova under ett sådant. Kan däremot tänka mig att det är skönt utav bara satan. Forskning har visat att tyngdtäcken ger många med neuropsykiatriska funktionshinder en större känsla av trygghet, som i sin tur leder till att de slappnar av och sover bättre. Det hävdas även att de är bra för människor som har diverse kroppsliga ryckningar för sig under nätterna. RSL-personer skulle säkerligen gynnas av dessa täcken. Jag vet i alla fall att jag, som ändå ligger rätt stilla och faktiskt känner mig trygg sedan innan jag går och lägger mig, verkligen gillar att sova under ett täcke med lite mer tyngd än de fjäderlätta som produceras idag.

Jaha. Vart vill jag komma med allt detta då? Egentligen ingenstans. Jag funderade bara lite på täcken idag och därför blev det ett inlägg om det. Jag kan ju inte bara skriva om min stundande semester, väl? *hehe* Men faktiskt funderar jag på att se om det finns något tyngre sommartäcke att få tag på. Det vore verkligen guld värt för mig som har svårt att komma till ro ibland. Det skulle ju även gynna RSL´en jag lider av i perioder. Tungt täcke, alltså. Av någon anledning tvivlar jag på att IKEA har några. Undrar då vart jag ska leta? Hmmm. Nå, nå, det blir en senare fråga. Nu ska jag äta frukost, äta frukost och njuta av hösten i någon timme eller tre innan jag tar mig iväg till varmare breddgrader. 😀

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Jag tycker om stora fluffiga täcken! Det ska vara som sova under ett moln! Jag har mitt vinter täcke hela sommaren!!! 😀

Kommentera

