Det senaste valet – ett av få politiska inlägg här

Publicerat: 16 september, 2013 i Uncategorized

kyrkovalet 2013

Jag är inte och har aldrig varit medlem i Svenska Kyrkan. Det får nämligen inte automatiskt medlemskap när man som invandrare kommer och bosätter sig i detta vackra land. Under mina unga år tänkte jag inte speciellt mycket på detta. Visst frågade jag morsan varför jag inte fick erbjudande om konfirmation samtidigt som mina vänner men ryckte sedan bara på axlarna och gick vidare. Konfirmationen var inte viktig för mig. Då jag gått i två olika söndagsskolor som barn, både pingstkyrkans och den katolska kyrkans, och hade vänner som var aktivt troende hade jag insikt i att jag trots ganska stor kunskap i den inte allt var troende. Det var inte mina skolvänner heller. I alla fall inte majoriteten av de som konfirmerade sig. Att gå i kyrkan och hyckla för att få en massa fina presenter och en rolig festdag var inte aktuellt för mig. Redan då kände jag att det var ett konstigt förfarande och jag visste ju dessutom att det inte skulle bli en uppmärksammad dag i mitt hem. 

Den enda gången sedan dess som detta med att inte vara med i Svenska Kyrkan påverkat mitt liv i någon form var då jag tog beslutet att döpa min son. Som icke medlem fick jag inte välja att döpa honom där, bara så där. Däremot gick det bra att döpa sonen i kyrkan om den ena föräldern var medlem, så inte heller denna gång blev det någon stor affär av det hela. Ärkepuckot var medlem sedan sitt eget dop och hade inte aktivt tagit ställning för eller emot medlemskapet. Anledningen till att jag ändå valde att döpa mitt barn i kyrkan trots att jag själv inte tror på deras lära är att han då skulle få en större möjlighet att välja själv när han blev äldre. Jag såg till att prata med honom om religion, tro och olika läror under åren, visserligen sakligt och i en form av  att ‘ vissa människor tror så här, andra tror så, och ytterligare andra tror något helt annat’, men ändå så att han skulle ha en grund att stå på om och när han kom till ett vägskäl.

Jag har inte funderat det minsta på tidigare kyrkoval. De rör ju liksom inte mig. Visst har jag någon gång reflekterat lite över det sorgliga i att de blandar tro och politik eftersom jag personligen inte tycker att de har något med varandra att göra, men längre än så har mina tankar inte sträckt sig. Förrän nu.

Vi har yttrande- och åsiktsfrihet i det här landet. I alla fall så länge det inte blir person- eller gruppangrepp. På gott och ont. Jag tycker inte om all politik som förs och jag håller knappast med i alla åsikter som yttras. Däremot är jag väldigt för att ha en demokrati innehållande just dessa friheter. Det är nu det blir svårt för mig gällande kyrkovalet 2013. Vi får tycka. Vi får säga. Vi får agera. Det får även SD. Hur illa jag än tycker om att de vinner mark så tillhör de ändå den demokrati jag värnar om. Partiet är otroligt nog en del av vår riksdag och är det på grund av att folk har röstat in dem där. Jag tycker det är en skrämmande utveckling. Vad sedan utvecklingen grundar sig i är omtvistat, men själv tror jag att en stor del av det ligger i att den svenska utrikespolitiken lämnar mycket att önska. Ingen – vare sig svenskar eller nysvenskar – känner sig trygga i och förstår hur politikerna tänker och menar. Det råder stor förvirring och ryktena om ditt och datt sprids som löpeldar. Det är i detta SD lockar sina väljare. De för en ‘rak’ politik som lockar till sig förvirrade själar och ger dem en illusion av en stabil grund. Att de sedan har ett retoriskt geni till partiledare gör inte saken bättre. 

Ni ser. Jag tar aktivt ställning mot SD. Jag tror inte på dem. Jag tror inte på deras partiprogram. Jag tror inte på deras parti. Jag kan däremot se vad lockelsen i att göra det ligger i. Lyssna på Jimmy Åkesson en stund. Satan i gatan, den mannen har verkligen talets gåva. Att han sedan är smart nog att inte ge sina drönare allt för långa tyglar är en annan framgångsfaktor för partiet. De har inte riktigt samma skärpa som partiledaren själv och skulle lätt skjuta skeppet i sank om de fick härja fritt. Förhoppningsvis inser övriga politiska partier detta och bjuder in till så många olika events under valrörelsen att Åkesson inte har något annat val än att skicka andra representanter än sig själv till en del av dem. Det skulle med stor sannolikhet leda till att färre skulle rösta på SD i form av den där inbillade stabila grunden, att partiet är det enda som (förefaller) ‘rakt och ärligt’. Jo, tjena. 

Vad har då detta med kyrkovalet att göra? Jo, just nu går det en massa rykten om att SD vill ha majoritet i kyrkovalet. Att de använder sig av det dokumenterade låga valdeltagandet och uppmanar sina väljare att gå till vallokalerna och se till att de vinner. SD vill helt enkelt ha majoritet och bli en ledande faktor inom politiken. Vilken politik spelar ingen roll, något är bättre än inget. Då jag gärna ser att partiet går i graven istället för att vinna mark anser jag att detta vore en ännu ett led i de skrämmande utveckling som är nu. Det tycker även de andra politiska partierna, därför uppmanade de sina väljare att gå och rösta för att sätta SD´s strategi på skam. Om någon tog dem på orden? Jag hoppas det.

Något jag däremot reagerade på är Kommunals agerande. Jag är medlem där, så jag har fått en uppmaning från dem angående kyrkovalet. Jo, jag vet att kommunal är en arbetarrörelse. Jag vet även att de som detta är del av Socialdemokraternas stora maskin. Har i alla fall varit. Men är de verkligen politiska nu? Ska de verkligen komma med uppmaningar angående hur man ska rösta i ett val som på intet vis berör facket? Detta svaret på frågan om vad ett fackförbund är saxade jag ut från deras sida nyss;

”Ett fackförbund bildas genom att medlemmarna lovar varandra att inte ta jobb till sämre villkor än man kommit överens om i avtalen.
 Ursprunget till facket är det fackliga löftet: Medlemmarna lovar varandra att inte jobba för en lägre lön eller sämre villkor är någon annan. Ingen ska dumpa löner eller jobba under en sämre arbetsmiljö än vad som bestämts i kollektivavtal och lagar. 
Fackförbundet ser till att dessa löften hålls. Dessutom arbetar ditt fackförbund hela tiden för att dina villkor ska bli allt bättre och försöker hela tiden förhandla fram bättre förutsättningar och bättre kollektivavtal.
Facket stöttar alla sina medlemmar och för sina medlemmars talan mot arbetsgivaren, ända upp i Arbetsdomstolen om så behövs.
Fackförbundet är till för sina medlemmar – och blir vad du och de andra kommunalarna bestämmer. Grunden till ett fackförbund är att medlemmarna sluter sig samman och lovar att gemensamt kämpa för allas bästa.”

Ingenstans där i kunde jag läsa att man som medlem i facket även blir medlem i något parti. Ändå satt mitt fackombud och läste upp Kommunals anmodan om att gå och rösta i kyrkovalet för att förhindra att SD avgår med seger. Anledningen till att jag är med i facket är precis de saker de själva skriver om här ovan. Bättre villkor, kollektivavtal, stöttning, hjälp att föra ens talan och en sammanslutning av medlemmar för att kunna påverka ens arbetsmiljö och situation. Jag blev knappast medlem för att få höra vad jag ska rösta i ett val. 

Nu är jag ju som bekant inte någon som stödjer SD, men tänk om personen bredvid mig är det? Hur vet man det? Hur kan Kommunal gå ut och tala om för alla sina medlemmar att de ska rösta mot SD när det med väldigt stor sannolikhet finns medlemmar i facket som även röstar på SD? Ska facket verkligen ha den rollen? Är det så vi vill ha det? Att fackliga organisationer inte är vare sig politiskt eller religiöst oberoende? 

Jag har försökt förlika mig med tanken på hur de agerat men fann att det inte känns ok, oavsett hur mycket jag skulle vilja applådera deras initiativ. Det känns helt och hållet fel. Jo, det vore absolut fantastiskt om folk går till val och röstar ner SD. Helt klart. Men att en sådan organisation som Kommunal går in och pekar med hela handen i ett politiskt religionsval känns däremot åt helvete. Vad blir nästa vändning? Att de säger till sina medlemmar att inte rösta på Moderaterna? Centern? Folkpartiet? Vilket annat parti som helst som inte räknas som ett arbetarparti? Jag vet vad många tänker nu. Att det är en helt annan sak. Men vet ni? Det är det inte alls. Det är exakt samma sak.

Jag hoppas att detta var en engångsföreteelse. Ett misstag. En ogenomtänkt idé som med facit i hand inte kommer att upprepas. Låt partierna sköta politiken. Låt sossarna, moderaterna, folkpartisterna, vänstern, miljöpartisterna och alla de andra propagera för vilka vi ska rösta respektive inte ska rösta på och sedan motivera detta väl i sin egen politik. Fackförbunden ska stå över detta. Inte vara delaktiga. Så tycker i alla fall jag!

kommentarer
  1. hraven skriver:

    Du vet väl att du blir utesluten från facket (de flesta iaf) om det visar sig att du röstat på SD? Eller är en SDare.

    • ~Sol~ skriver:

      Nej det visste jag inte. Är det ens lagligt?

      • hraven skriver:

        Jag vet att de hänvisar till alla människors lika värde och menar att SD inte delar samma värderingar som facken. Det där med demokrati och att ha egen åsikt räknas tydligen inte för alla. Demokratiska rättigheter försvinner på något sätt. Lagligt eller ej men tydligen vedertaget.

Kommentera

