Rörigt

Publicerat: 11 september, 2013 i Uncategorized

happiness-fairy

Herregud så rörigt det är här hemma nu. Vart jag än tittar ligger det saker som inte ska ligga just där. Hur jag än vänder ser jag stök som hotar att övergå i kaos. Reptilhjärnan i mig vill ställa tillbaka allt där det var, rensa upp nu, direkt och helst igår, för att återskapa den harmoni i hemmet jag ändå haft fram tills nu. Visst har det varit rörigt tidigare men aldrig som nu. Inte ens då jag flyttade in. Det kan visserligen bero på att jag inte hade mycket alls med mig då utan har fått skaffa och skapa mitt hem allt eftersom.

Jag tror att lite av kaoset jag upplever ligger lite just där i. Att jag håller på att avveckla hemmet jag lyckats skapa åt mig själv och Mini. Att det ställe som varit min fristad håller på att plockas ihop och monteras ner. Det är inte bara någonstans jag bott. Det är mitt hem. Att jag ska skapa ett nytt hem, något som förhoppningsvis och troligtvis blir lika bra eller ännu bättre, spelar ingen roll. För att inte fastna i tankar angående detta väljer min hjärna istället att registrera det materiella kaoset omkring mig. Som om det skulle göra något lättare?

Saker, saker, saker, saker, saker och fler saker. Överallt. Kartongen, både fulla och sådana som väntar på att bli fyllda, här och där. Några står så fint staplade på varandra – intrycka mellan fåtöljen och soffan – medan andra står på andra ställen. På bokhyllans hyllor trängs saker jag plockat bort från andra ställen med de saker som alltid stått i hyllan. Det ger ett väldigt rörigt intryck. På soffan ligger det böcker, kartonger, papper och annat jag ska gå igenom så fort jag hinner. Jag trivs inte alls hemma just nu. Det är en ny och ganska obehaglig känsla. 

Jag vet att en del tycker att jag är snabb på att packa ihop mitt hem. Det kanske jag är. Men samtidigt inser jag vilken mastodontflytt det ändå blir, trots att jag rent fysiskt bara ska flytta in i lägenheten bredvid. Vi ska få plats med fyra personer och dela upp saker från två kompletta hem när vi flyttar. Att rensa bort, slänga, plocka undan, packa ner och fixa nu gör att jag har full koll på vad det är vi behöver diskutera sen. Vilka saker jag verkligen vill ha med mig och vilka jag inte ens anser ska vara med i diskussionen. Att stå och vela där och då är inte min grej. Vi kommer att ha nog diskussioner om hans och mitt för att jag ska vilja ha tveksamheter angående mitt och mitt också. Förresten har jag tydligen samlat skräp i 11 år. Det tar tid att rensa ut sådant. 

Om jag hinner tänker jag packa ner hela mitt vardagsrum. Tv:n har redan åkt på återbruket och allt det andra står ju bara i hyllorna. Det finns ingen anledning att inte packa ner det redan nu. Likadant ämnar jag göra med köket, men det får vänta tills jag kommit tillbaka. Jag måste ju hinna jobba i mellan åt också. Hur som helst räknar jag med att mitt hem kommer att vara i stort sett klart att flyttas några veckor innan själva flytten blir av. Det blir nog lättare att leva med den formen av kaos än det är nu när många saker ännu står på sin plats och röran därför förstör helhetsintrycket. Nej, då är det bättre att ha allt i kartonger och en sådan röra. Jag förbereder inför att skapa ett nytt hem. Det blir bra, det här. 

kommentarer
  1. MadamX skriver:

    Var glad för att de inte samtidigt tokrenoverar din lägenhet…

    *två veckor kvar. två veckor kvar. två veckor kvar. två veckor kvar. två veckor kvar*

  2. ~Sol~ skriver:

    *ryser*

    Jag har tur. VI har tur. De ska totalrenovera våra lägenheter när vi flyttat ut så vi behöver inte ens flyttstäda. Tack för att du drog tillbaka mig till verkligheten. Vi har tur.

Kommentera

