Något nytt

Publicerat: 10 september, 2013 i Uncategorized

IMG_6034

Idag provade jag något jag aldrig trott att jag skulle göra. Nu valde jag visserligen bara att stå på ett ställe och svinga, men även det är mer än jag trott skulle ske. Långgolf har liksom aldrig varit något jag intresserat mig av. Driving rangen till exempel. Jag har ju varit på golfbanor tidigare och har ett ex och ett flertal vänner som ägnar sig åt sporten så jag har ju sett människor stå slå boll efter boll där. Ser ju måttligt roligt ut, måste jag säga. 

IMG_6109

Jag fick erbjudande att prova när jag var tillsammans med Grodan men valde att avböja. Inte nog med att jag inte kände för det, han var ju dessutom så lång att klubborna gick upp till armhålorna på mig. Kändes inte riktigt rätt för mig överlag så jag tackade artigt nej och önskade honom en trevlig dag på golfbanan, sedan satte jag mig i vilstolen på altanen och läste en bok medan jag väntade på att hans fyra timmar eller mer på golfbanan skulle vara över och det blev dags att fixa någon mat till kvällen. Hur jag än vänder och vrider på det känns det fortfarande som att jag gjorde rätt val.

IMG_5968

Nå, idag hade vi friskvård med jobbet och att stå på en sådan där driving range var aktiviteten våra chefer hade valt för oss. Det kändes helt ok. Hellre det än att gå på t ex Friskis och Svettis eller liknande. Hur svårt kan det vara att slå på en boll, liksom? 

IMG_5879

Det visade sig vara svårare än det ser ut. Nu förstår jag alla de gånger Grodan sprang bland vegetationen och letade efter sina bollar. Jag skakade mest på huvudet åt honom och suckade över alla fula ord han hävde ur sig när han insåg att bollen gick åt ett annat håll än han tänkt och sedan ännu mer då han gick i meterhögt gräs och letade efter den där pyttelilla bollen. Jag kände relativt snabbt att det inte är min sport. Inte nog med att det kändes lika meningslöst som det ser ut (även om jag nu förstår behovet av att lära sig att sikta, svinga och slå) så var det även ett helvete för mina händer. 

IMG_6079

De två faktorerna i kombination besegrade mig ganska snart. Jag hade kameran med mig och ägnade mig istället åt att föreviga mitt troligen sista besök på Skerike golfbana. Som vanligt lyckades jag inte begränsa mina motiv till just det vi höll på med men det gör inget. De som inte ville golfa fick promenera omkring bäst de ville, så jag hakade med en kollega och gick på en fotopromenad. Det är vackert där ute på landet.

IMG_6105

Kornet är till exempel snart klar för skörd. Det böljar gult på fältet i väntan på att bonden ska samla ihop det och skicka det till raffinaderiet eller vart det nu skickas. Tillsammans med de vackert färgade bladen och de bruna kvarlämningarna av höga tistlar och andra sommarväxter skapade solen ett mästerverk av hög rang idag. Herregud, så vacker naturen är!

 

Kommentera

