Inte direkt iskallt

Publicerat: 5 september, 2013 i Uncategorized

hot vs cold

Känslorna och tankarna har tumlat omkring som i en centrifug de senaste dagarna. Inte för att jag tror att jag gjort fel val eller att jag inte vill detta, utan för att det dels gick väldigt fort och jag dels är skraj som fan inför det hela. Jag har ju för sjutton bott själv med grabben i 11 år! Gissa om det kommer att krävas omprogrammering nu när vi blir fyra personer i hushållet. Ojne vojne. Vi är dessutom ganska bestämda personer allihopa, så de kommande veckorna och månaderna kommer att bli väldigt intressanta.

Jag vill och tycker en sak och Vikingen vill och tycker en annan. Trots att vi bägge vill ha ett schyst hem, alltså. Tyvärr tänker vi helt olika i processen som leder fram till detta. Jag inser absolut att vi inte kommer att ha det ens i närheten av så som jag skulle vilja ha det och att det kommer att dröja ganska lång tid tills det blir så. Jag tycker däremot inte att man för den skull behöver blanda allting hej vilt bara för det. Vikingen förstår också att det inte kommer att bli som han hoppas på en gång och tycker därför att det inte spelar någon roll ifall blandar allt vi har nu och sedan fasar ut saker allt eftersom.

Jag vet att det inte är vettigt att lägga ut en hel massa pengar på saker direkt. Jag vet. Att använda oss av befintliga möbler och saker är både logiskt och vettigt. Men. Och här är berget jag måste bestiga… Att blanda så mycket som han föreslår skulle göra att jag verkligen, verkligen inte trivs i mitt eget hem. Det skulle orsaka ångest och en känsla av att inte alls vara hemma där. Det finns även en risk för att man låter det vara längre eftersom man ju redan har möbler. Att det (i det här fallet; för den ena parten) inte känns lika viktigt att byta ut det. Då låter jag det hellre gapa tomt och eka. 

Det får helt enkelt bli någon slags kompromiss. Exakt hur den är utformad vet jag naturligtvis inte ännu, det visar sig med tiden. Han tycker kanske inte alls att det är ett problem. Det är något jag får ta då. Mellan oss borde vi rimligen ha tillräckligt med schysta (observera skillnaden mellan schyst och bra) saker som duger tills vidare. Om inte annat får jag prioritera annorlunda än jag tidigare tänkt och använda mig av pengarna jag sparar på att slå ihop våra hem till att göra det till ett hem i en större utsträckning än jag först tänkt. Åh, jag har naturligtvis tänkt lägga pengar på det också, men kanske inte allt. Den tanken kan revideras vid behov. Storleken på det behovet vet jag dock inte förrän vi faktiskt flyttat in.

Sedan jag började rensa i källaren, ringa runt och kolla praktiska saker som vem av oss som har det mest förmånliga elavtalet, hur vi gör med bredbanden och så vidare har kaoset inombords lugnat sig lite. Det är långt ifrån så lugnt jag skulle önska, men det beror mest på att jag vet vilka meningsskiljaktigheter vi kommer att ha i fråga om vad vi ska använda oss av, att jag innerst inne är nervös över att lämna min fristad och att jag vill så mycket men tvingas anpassa mig rätt hårt till verkligheten. Nåja. Jag vann en ‘seger’ igår. Jag har fått fullt mandat gällande gardiner i allt utom barnens rum. Eller som Vikingen kväkte ur sig när han tittade på mig som om jag stod med en blodig kniv och fumlade med hans byxknapp… ”Gardiner? Jag skiter fullkomligt i vad vi har för gardiner!”. Alltid något. Jag kan förresten bekräfta hans uttalande. Jag har nämligen sett de han har uppe nu. 😉

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Ilands-problem…. hihi*

Kommentera

