Haltande promenad

Publicerat: 25 augusti, 2013 i Uncategorized

IMG_5494Måsar på rad.

Idag mötte Vikingen upp mig efter jobbet. Vi hade bestämt att fira min veckas ledighet med att ta vara på det fina vädret och åka ner till småbåtshamnen vid Mälarparken. OK, han visste inte om att vi firade just det eller ens att vi firade med tanke på att jag mest stönade av smärta för var steg jag stod, men ändå. V i firade. Området har fått sig en rejäl omdaning sedan jag var barn och vi hade familjens första – och andra – båt där. Back in the day fanns där grusvägar, en hel massa båtuppställningsplatser med tillhörande båtkärror, skog, en båtfirma som höll till i en stor lokal, mer skog, en massa ‘båtförråd’, mer skog, några lyftkranar och mer skog. 

IMG_5488

Nu för tiden är det ett av de fashionabla områdena. Ganska likt området vi strosade omkring i i lördags men ändå lite bättre än där eftersom husen inte är fullt lika fula och de tänkte till innan de började bygga. Småbåtshamnen fanns ju redan och arkitekterna tog det förnuftiga beslutet att lägga husen längre från vattnet här. Man byggde ett vackert promenadstreck längst vattenlinjen, anlade en restaurang i den bortre ändan av promenadstråket och en kiosk motsatt ända. Bortanför restaurangen kan man smita över gräsplätt och sedan en gångbro så är man framme vid en av stans mer centrala stränder. En ganska liten men väldigt välbesökt strand. Utom just idag, vill säga. Vi satt ute på bryggan och drack ett glas vin innan vi styrde kosan hemåt.

IMG_5534

Vid det laget skrek min fot åt mig att amputera den för att skona den från fortsatt tortyr. Jag insåg redan igår att det kunde vara vanskligt att åka direkt efter jobbet, men kände att det ändå var det bästa alternativet eftersom jag redan var halvvägs till Mälarparken. Att cykla hem och därefter i princip cykla förbi jobbet kändes bara löjligt. Alltså motade jag smärtan efter att ha promenerat runt den årliga höstmarknaden med några ungdomar i grind, försökte le tappert och promenerade som fan i några timmar till. Gissa om det var skönt att doppa fötterna i vattnet när vi väl kom fram till badplatsen efter att ha gått promenadstråket fram och tillbaka!?!

IMG_5753

Nu är det kväll och jag sitter med foten högt. Det pulserar obehagligt i den och jag är nöjd över att Vikingen valt att ta en söndag framför datorn. Trots en väldigt fin dag och många goda skratt känner jag inte för att umgås ikväll. Det är otroligt skönt med min fina Viking. Han tar inte illa upp när jag säger så och jag vet att uppskatta tiden då han fördrar att göra annat än att umgås med mig. Vi passar varandra väldigt väl på det viset. Han har inget behov av att sitta fast i höften på mig och jag är knappast något plåster. Alltså ämnar jag njuta av att bara vara. Med foten i högläge. Ha en bra kväll. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Vad händer med foten?

  2. Purple skriver:

    Vad mycket fina promenader ni tar! 🙂

Kommentera

