En promenad längst vattnet

Publicerat: 24 augusti, 2013 i Uncategorized

IMG_5388Lillåudden från en väldigt vacker vinkel.

Igår kväll valde vi att cykla ner till Mälaren och strosa omkring i det som förr fungerade som ett kombinerat industriområde/soptipp men som numera städats upp och blivit ett av de fashionablaste områdena i stan. Eller rättare sagt två, eftersom de har olika benämningar eftersom det skiljer en liten vik i mellan. Att det är några få meter som lätt korsas med den öppningsbara bron och att man rent tekniskt kan gå runt viken på nolltid – även om man inte får eftersom stans spannmålssilo ligger längst in i viken och man därför stängt av just den sträckan för obehöriga – spelar ingen roll. Östra Hamnen är ett område och Lillåudden ett annat. 

IMG_5403

I vissa vinklar är det vackert. Det erkänner även jag villigt, trots att jag i grund och botten tycker att den nya bebyggelsen nere vid vattnet är otroligt fult. Jag hade hellre sett en annan typ av hus. En som smälte in i området bättre och som inte tävlade med hustypen bredvid om vilken som är ett bevis på sämst smak i denna era. Jag hörde någonstans att Västerås toppar listan av exempel på hur man inte ska bygga vid vattnet på en del arkitektutbildningar. Jag vet inte om det stämmer men det skulle inte förvåna mig det minsta om det gör det. Konstiga vinklar, en kavalkad av färger och modeller och allt för många som betalar dyrt för att bo där men inte ens ser vattnet från sina fönster. Det ska vara så modernt, ändå söker sig tanken till 60-talet och den bebyggelsen som blommande upp då.

IMG_5448Detta är bara en liten del av området man måste köra igenom för att ta sig till den fashionabla adressen.

En annan sak jag reagerade på var att det såg ut som förut ju längre in mot fastlandet man kom när man var på Lillåudden. Det är inte något jag anser vara en bra sak. Visst förstår jag att man inte bara kan ta bort alla industrier och jag vet att en del av byggnaderna sedan förr är K-märkta, men jag skulle inte vilja köpa ett dyrt boende och tvingas åka igenom ett område som fortfarande ser ut som att det är tillhåll för stans knarkare för att komma dit. Jo, det var precis så det var innan kommunen tvingade bort dem. De fick sanera marken från kanyler innan de började bygga ordentligt. 

IMG_5416Ett av stans minsta hotell.

En ytterligare betänklighet jag har angående främst Lillåudden är alla spindelnät jag såg överallt. Jag skojar inte då jag säger överallt. Då ett ex till mig hade verkstad på området förr vet jag ju att det var vanligt med stora kärr/källarspindlar där då och de äckliga monstren verkar finnas kvar där än. Huga. Där fanns blad de största spindlarna jag någonsin sett i det här landet och många av dem. Där bor alltså folk nu. Jag skulle aldrig klara av det. 

IMG_5369Jag gillar transformationen området genomgått. Det är numera ett härligt, levande område.

Något jag tänkte på när jag gick där i den sköna sensommarvärmen är att det blåste en hel del där nere. Nu vet jag ju att det gör det vid vatten överlag och på sommaren är det oftast en välkomnande och svalkande bris. På hösten och vintern? Not so much. Det lär blåsa småspik då. Nej, det må vara vackert och det är ett fantastiskt uppsving för att dra folk mot vattenlinjen och hamnområdet så att de kan njuta av dessa på ett sätt som absolut inte fanns då det var en aktiv hamn med en massa stuveriarbete och annat där men jag skulle inte vilja bo där. Däremot hälsar jag gärna på där och njuter av de näst intill magiska sensommarkvällarna under dess vingars skugga. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Håller med dig, inte direkt fina hus. Men kul att området utnyttjas ändå. Vi åkte ju förbi vårat ”hamnområde” när ni var här. Det byggs för fullt där ännu och kanske blir det bra i slutändan? Fast jag tycker att området här är dåligt utnyttjat. En massa hus. Kommer folk med båt finns ingenting. Har hört att folk vänder med sina fritidsbåtar för att det inte finns något för dem därute.

    • ~Sol~ skriver:

      Vi har i alla fall en småbåtshamn på ena sidan eländet vid stan och en i direkt anslutning till det lite äldre området vi var i här om dagen. Därför anses vi ännu vara en mälarstad av rang. Hoppas din kommun inser sin galenskap och gör något åt er situation.

Kommentera

