Lite blandat igen

Publicerat: 22 augusti, 2013 i Uncategorized

high rope

 

Jag hade ett uppehåll från betapet för ett tag sen. Var innerligt trött på allt dravel där och kände knappt någon saknad efter att gå in där alls, trots att jag varit en trogen besökare under två och ett halvt år innan. Då pratar vi om en så gott som daglig besökare. Jag hade ganska bra koll på de flesta trådarna, även de jag inte la mig i och diskuterade i, och jag hade relativt bra koll på vilka folket var. Sen tog jag time-out. När jag efter fyra månader eller så kom tillbaka hade folk bytt nick och jag kände mig lite lost innan jag fick kläm på vem de var igen. Eller nej. Lost är för starkt. Inte lika intresserad är nog mer korrekt. Jag brydde mig helt enkelt inte lika mycket om vilka som trollade omkring, vilka som bytte nick och sedan tilltalade mig som gamla vänner och vilka som kommit att bli mest syliga i forumet längre. Mina vänner är alltid viktiga och dem bryr jag mig fortfarande lika mycket om. Det är de övriga som tappat förmåga att fånga mitt intresse. I alla fall de flesta. Det finns alltid undantag till regeln. 

Något som däremot driver mig till vansinne just nu är hur ömhudade alla verkar vara. Det terapias (borde verkligen vara ett ord!), gnälls och tjafsas i varje forumstråd. Till en början var jag med i diskussionerna men allt eftersom finner jag att jag trots starka åsikter i ämnena inte orkar dividera där. Faktum är att jag börjar bli uttråka. Samma tjafs, samma dravel och så ältas det om igen. Jag menar inte att ämnena i sig är tråkiga, det är de inte. Inte heller är de oviktiga. Däremot är det som att se de olika sidorna av diskussionerna stå vid varsin vägg och dunka huvudet i den. De sakliga inläggen bombarderas med anklagelser om okänslighet och inskränkthet, de känslomässiga om sentimentalitet och osaklighet, kappvändarna hinner knappt med och sakfrågan försvinner i ett kackel av irrelevanta förvecklingar. Mitt i allt detta skriks det om personliga påhopp och ifrågasättanden om vad och vem folk egentligen menar. Man kan knappt gå in där utan att bli indragen. Orka. 

Nu är det snart dags för lite långledigt Ingen semester, per se, men i alla fall åtta dagars ledigt på raken. Jag har planerat in några aktiviteter under de dagarna men ska i övrigt mest ta det lugnt. Vi får se vad det blir. Jag sitter med skräckblandad förväntad och väntar på att lägenheten tvärs över ska bli ledig så att jag kan ansöka om att få den. Shit pommes frittes vad nervös jag är. Jag vet att vi klarar det, ändå känns det stort att flytta ihop, att överge det hem jag haft i tio år och älskat och att vi dessutom gör detta medan barnen fortfarande bor hemma. Det är nog det som är den största frågan i det hela. Barnen. Inte att de inte är välkomna, så klart är de det! Nej, det handlar om att jag ju redan bråkar med och på Mini som det är och att han gör detsamma med och på sin dotter. Vi har olika regler hemma. Får vi lägenheten ska detta alltså jämkas och fås att fungera utan att vi blir galna hela högen. Det blir en balansgång. Jodå, spännande så det förslår. 

I övrigt är allt ganska bra. Funderingar om  eventuell flytt finns naturligtvis med hela tiden, men så länge vi inte vet något kan jag inte annat än fundera. Jag läser en bok, träffar folk, lagar mat, plockar och städar, åker och handlar osv, precis som vanligt. Det brukar skingra tankarna en hel de och jag glömmer till och med av att grubbla ibland. Rätt skönt. Och gissa om jag längtar till vår semester nu! Jag går in och googlar Torrevieja, kollar kartan och pratar med folk som varit där. Det märks att Vikingen är lika pepp på resan som jag. Han vet att jag vill se den där ubåten som numera är ett museum och bad mig kolla hur långt det är från där vi ska bo, sen konstaterade han att vi troligen kan cykla in dit och sedan ta en heldag i centrum. De irländska pubarna (varav minst en har storbilds-tv och visar livesändningar i bl a fotboll) har lokaliserats. Det finns två på gångavstånd från huset. 

Jag skulle verkligen behöva åka till återbruket. Oavsett eventuell flytt eller inte. Jag är så trött på allt skräp om hopat sig här hemma och skulle vilja ha bort skiten så att jag kan slappna av och slippa se och tänka på eländet. I källaren finns det också en del som behöver ett nytt hem där. Väck med skräpet bara. Jag har ställt ner det där och sedan inte saknat det alls. En del saker har stått i flera år. Bort, bort, bort! Jag ska kanske ta tag i att rensa en av ledighetens oplanerade dagar? Jo, så får det bli. Eller borde det i alla fall bli. 

 

 

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Ha ha känner igen det där om att vissa saker borde man göra. Flytten kommer gå fint bara du får det på ditt sätt :D…så tycker jag. Med det menar jag bannlysa rött och grönt.

    Internetforum ja! Finns mycket intressant och många bra och en del mindre bra diskussioner. Gav upp det för att det är så förbannat lätt att sitta gömd bakom en burk och tycka och tänka. Läste ibland på Betapet men även hästforum, dock orkade jag sällan eller aldrg skriva något just pga tidigare nämnda…då har vi inte ens nämnt föräldraforum!!! Där först händer grejer ;).

    • ~Sol~ skriver:

      Jag älskar ju grönt. 😉
      Jag förstår dock hur du menar. Kan däremot inte göra så mot honom och under de första åren då barnen bor hos oss får jag nog helt enkelt leva med att kompromissa hur mycket som helst. Jag tror inte ens att jag kommer att trivas i mitt eget hem under den tiden. 😉

      Jag har aldrig varit på ett föräldraforum. Nu tänker jag ju knappast söka upp ett heller. 😉

  2. iashemlis skriver:

    Hoppas att det blir dags att söka den där jäkla lägenheten o att ni får den.. *håller tummarna*

  3. Purple skriver:

    åtta dagars ledigt!!! Jag vill med!!!

Kommentera

