En kvällspromenad

Publicerat: 19 augusti, 2013 i Uncategorized

IMG_5245När det blir tröttsamt att vänta på att jag ska ha fotat klart spexar han gärna lite för att fördriva tiden…

Vikingen tog lite komp ikväll, vilket innebar att han var hemma strax efter kl 19 istället för vid midnatt. Jag var definitivt inte nödbedd då han ringde och frågade om jag ville följa med på en kvällspromenad under vilken jag fick fota. Jag fick till och med välja vart vi skulle promenera. Har jag förresten berättat att jag har en väldigt bra karl? Helt klart bäst, om jag får säga min mening. 

IMG_5195Tegelfasaderna är rengjorda och numera ser man de vackra mönstren murarna format för att ge husen känsla och skönhet.

Jag valde att styra näsan mot ett ganska underskattat område i stan. När jag var liten fanns det stora grindar som hindrade obehöriga att komma in, men då min mammas sambo jobbade på Pressverket där. Jag minns att jag höll andan då jag gick igenom grindarna. Just där och då var jag oerhört imponerad av hans inflytande. Tänk att han kunde få de där grindarna att öppna sig. Jag blev sedan så storögd och häpen av det som fanns innanför grindarna att jag glömde att andas börja igen. Herregud, så stort allt var! 

IMG_5220Grindarna jag fick gå igenom var inte riktigt så här vackra. Det är skillnad mellan praoelev/arbetare och arbetsledning.

Vi pratar alltså om Svenska Metallverkens industriområde i centrala Västerås. Det körde omkring stora fordon som forslade tunga järnhylsor, vagnar med järn/kopparflis och annat fördes fram på räls, traverser susade omkring högt ovanför golv och mark och husen var stora, mörka och lite läskiga. Det var människorna därinne också, när jag tänker efter. I alla fall när jag var liten flicka. När jag sedan blev gammal nog att gå sista året i grundskolan valde jag att göra min prao på det där superspännande stället. Jag minns att killarna i klassen var lite avis på att jag lyckades landa den praoplatsen. Jag var däremot hur glad som helst. 

IMG_5251När jag var barn kände jag mig bra liten då jag stod här. Idag kände jag likadant.

Allt såg ut som jag mindes det, men känslan var annorlunda. Husen var fortfarande stora, men inte så där gigantiska som jag mindes dem. Det jag kom ihåg som mörkt såg mest smutsigt ut nu. Den rosa och vita anoraken jag insisterat på att ha på mig den allra första dagen kändes inte längre som ett bra val. Traverserna var däremot fortfarande skrämmande på ett hissnande, äventyrligt sätt. Gissa hur lycklig jag var då jag några dagar senare fick köra en taktravers alldeles själv? 

IMG_5278Andra företag än tung industri ger området liv och rörelse igen.

Åren gick och Metallverken drabbades av lågkonjunkturen. Ägarskapet övertogs av det finska Outokumpu Copper, men inte heller de lyckades behålla hela verksamheten. Folk fick gå, byggnader övergavs, området tystnade. De gamla, levande husen blev bara tomma skal med skitiga fasader. Deras skönhet glömdes bort. Ytterligare år gick innan någon insåg områdets potential och propagerade för att använda det till något annat. Något modernt. Glöm den gamla industrin. Eller nej. Minns den, men gör det på länsmuseet på Karlsgatan 2 istället. I det som en gång var ett av stadens största försörjningsområde skulle det åter bli blomstrande verksamheter. Området snyggades upp. Nya Teknikbyn föddes. 

IMG_5190En gång viktig för många människors försörjning. Numera ett tomt skal.

Idag lever området återigen. Inte som förr och inte i varje byggnad. Tyvärr har en del gjort sitt och lever enbart för att byggfirmor är där för att blåsa ur de enorma tegelstrukturerna. Jag hoppas att de ska kunna lämna de vackra tegelfasaderna men det beror väl på i vilket skick skeletten är i när de är klara. Jag är hur som helst glad över att området är öppet och att vi numera kan strosa omkring där utan att behöva smita igenom ett hål i staketet och sedan undvika säkerhetsvakter. Inte för att jag någonsin gjort så alltså *host host*, men ändå. Att vi blev ordentligt synade av den bevakningstjänstbil som åkte omkring på området var en helt annan sak. Klart han måste se efter så att snubben med mobilkamera som åtföljdes av donnan med systemkameran inte planerade ett inbrott i den urblåsta industrilokalen vi råkade gå förbi och fota. Eller nåt. 

IMG_5194Även tomheten kan innehålla skönhet.

 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Otroligt vackra byggnader och fasader. Tegel och klättrande vildvin är så himla tjusigt ihop. Härligt att området fixats till och används!

  2. Purple skriver:

    Fina bilder. Kul att leka lite med kameran!

  3. Sol:s Viking skriver:

    En härlig kväll 🙂

Kommentera

