Då, nu och sen

Publicerat: 5 augusti, 2013 i Uncategorized

past-present-future

Jag satt nyss och funderade på saker jag skulle vilja göra och uppleva. På tisdag åker jag norröver och får se de sydligaste fjällen vi har. Jag har alltid velat se fjällen och sydliga eller norra känns egalt. Det är ju för sjutton bövlar fjäll oavsett vart de ligger eller hur höga de är! Det ska bli så oerhört spännande, roligt och intressant att se dessa fjäll och jag har dessutom förmånen att göra det tillsammans med en riktigt nära vän som inte bara förgyller upplevelsen med sin närvaro utan även med sin kunskap om området.

Jag tänker vidare att jag skulle vilja se en norsk fjord, åka tillbaka till Australien, ser fram emot att få se Spanien och därutöver skulle vilja besöka Ale stenar, Island, Skottland, Irland, Wales och sedan ta en sväng till Canada och Alaska. Ni ser+ Det bor en reslysten liten djävul inom mig. Den säger att den vill men har ingen som helst aning om hur sjutton jag ska finansiera dessa resor. Tänk så mycket roligt det finns att upptäcka, uppleva  och göra där ute! Nya platser, andra klimat, främmande språk, blivande vänner, intressanta möten och allt vad det nu kan vara. Möjligheterna är oändliga.

Men? Är det nya alltid viktigast? Jag menar… *tänker efter*… allt jag gjort hittills då? De fina minnena jag redan har från upplevelser och erfarenheter från tidigare dagar, blir de mindre viktiga i ljuset av ännu inte upplevda äventyr? Jag tycker inte det. De är ju en del av vad som format mig till den jag är. Hur kommer det då sig att de hamnar så mycket i skymundan när något nytt (typ varje ny dag) knackar på? Visserligen bär jag med mig det i ryggsäcken, men ändå. Det känns ändå som att det faller i glömska. Ändå är det ju minst lika viktigt som allt som komma skall.

Jag vill leva i nuet och se fram emot det som ligger framför mig. Det känns viktigt för mig. Samtidigt önskar jag ha med mig allt det goda från förr och ta lärdom av det som varit mindre bra utan att låta det påverka nyfikenheten inför det nya. Det känns också viktigt för mig. Jag tänker lägga mig vinn i att se det positiva i både dåtid och framtid utan att för den skull haka upp mig på det som varit. Det är en svår utmaning som jag ämnar göra mitt bästa för att bemästra. Livet består av både det man har med sig och det nya man får. Båda är viktiga.  

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Klokt…men iofs drömma är gratis och att sätta upp strävans mål också. Om man siktar mot stjärnorna och når till grantopparna är också det bra, om man inte bli bitter och frustrerad över att man inte nådda så långt man ville :).

    • ~Sol~ skriver:

      Man ska absolut inte sluta drömma och sträva efter nya höjder.Det var inte så jag menade. Det är lika viktigt med nya erfarenheter och upplevelser som att man vårdar det man bär med sig. 😀

  2. Purple skriver:

    Instämmer, det är en svår balans gång…. att inte sträva vidare hela tiden… utan också njuta av det man fått uppleva hitills och var man är idag…. Har samma problem…..

Kommentera

