I backspegeln

Publicerat: 7 juli, 2013 i Uncategorized

SAM_1947

Jaha ja. Då är årets raggarhelg till ändå. Att jag inte är någon direkt fantast av den här helgen torde inte komma som någon överraskning för någon. Förra året var hur jäkla kul som helst men det beror ju helt klart på de två fartfyllda donnorna som kom och gjorde helgen fantastisk tillsammans med mig. Åren innan det har jag undvikit spektaklet så mycket jag bara kunnat. Något år har jag klarat några timmar för att hinna umgås med en vän under tiden men det har alltid krypit myror i mig då. Jag gillar helt enkelt inte allt det där negativa som kommer med svansen. 

SAM_1796

I år valde jag att åka ner på finbildcruisingen och var sedan kvar nere på området tillsammans med Vikingen, Lillen, Busschaufför´n och hans Rocker. Det är lite skillnad att vistas där nere när man har en vettig kamera med sig. Bilarna är helt makalöst fina, i alla fall de flesta. Skrothögarna är dock också roliga att fota. Kamerans skarpa öga ser allt. Man tror inte att det är sant, att de rostiga och risiga åbäkena verkligen kan rulla. Ändå gör de just det. Helt otroligt. Människor är bra motiv. Oftast frågar jag om jag får fota någon, som tjejen som poserar på sista bilden i det förra inlägget om Power Meet, Rockerns körsbärsörhängen eller killen här nedan, men rätt vad det är ‘råkar’ kameran fånga någon som inte har en susning om att den är med på bild. 

SAM_2037

Precis som tidigare år fanns det en hel del inslag i Power Meet som gärna hade kunnat lämnats utanför. Grotesk fylla, småflickor som gjorde allt för att se äldre och mer erfarna ut, lite för gamla killar som gav dessa småtjejer en massa bekräftelse (eller lät dem åka med, vilket ofta räcker längre än det borde), småbarn som sprang vind för våg eftersom deras föräldrar var upptagna med sin bag in box och/eller att titta på bilar. Men det är ändå inte det jag väljer att hänga upp mig på i år. Det kan visserligen bero på att jag inte var ner på alls på lördagen, den kväll det oftast är värst. 

SAM_1994

Nej, det som stannar i mitt minne efter att vi vinkat hej då till de sista eftersläntrande raggarna/bilfantasterna är bilarna, musiken, vädret och de trevliga människor jag mött detta år. Vikingen och mina vänner förstås, killarna vid finbilcruisingen som spontant erbjöd både brassestol och sittplats, solskenet som tonades ner av en härlig bris, det trevliga par som gav oss utrymme vid deras bord på krogen vi valde att stanna till och äta vid, den trevliga killen som glatt poserade på kompisens bil, rockabillytjejen som satt vid vägkanten och såg glad ut och som också hon gick med på att bli fotograferad, killen som förvirrat stod och höll  en halv fläkt och undrade hur sjutton de skulle f bilen att köra nu och en hel drös till.  Jag ger även en eloge till de som hjälpte sin oerhört berusade vän att ringa hem.

SAM_2077

Jag såg inget bröllop i år, men de åkte ju i kortegen (läs; trafikstockningen) och jag hann ändå gratulera detta paret till deras nya liv som man och hustru. Bruden var strålande 60-talsinspirerad klänning och uppsatt hår. Egentligen hade det nog inte spelat någon roll vad hon hade på sig, hon hade varit strålande vacker i säckväv. Det 1000 wattsleendet hon avfyrade då jag gratulerade dem bländade nog alla inom 50 meters avstånd. Blommorna på bilen var vackra, men paret själva var strået vackrare. 

SAM_2095

Enligt ett flertal jag pratat med var det väldigt roligt längst cruisingstråket igår. Jag har sett bilder och hört återberättat om burn outs, tjejer som ramlat ner från tak, huvar och flak, killar som gjort detsamma, folk som hängde ur bilarna och sov, en kavalkad av färger, märken, modeller och musik och en satans massa folk som tittade på spektaklet. Tydligen missade jag även ‘världens bästa hamburgare’ men då det var Vikingen som proklamerade detta och han sa detsamma om hamburgaren vi åt i fredags kväll så tar jag det med en nypa salt. Hur roligt det än var och hur trist det än var att ha missat en hel massa av våra vänner som var nere och tittade tillsammans med eller stötte ihop med Vikingen är jag ändå nöjd med att ha åkt hem efter jobbet och somnat i tid för att orka upp idag. 

SAM_2059

Power Big Meet är över och förbi för det här året. Till och med raggarna har parkerat, så att säga. Jag har fått lite nosar om att ta ledigt nästa år för att kunna spendera helgen tillsammans med Ia och hennes kärlek. Det tål verkligen att tittas på. Om inte annat så för att jag i så fall får tillbringa en hel helg med henne, något som tyvärr inte sker tillräckligt ofta då hon bor rätt långt härifrån. Jodå, det tål verkligen att tittas på. Speciellt som jag inte har något annat (jag vet om ännu) som stjäl en ledig helg. Jodå, det ska undersökas närmare…

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Ja det tycker jag absolut att du ska göra… ❤
    För förra årets happening med dig, Vikingen och era vänner är något som jag kommer ha i mitt hjärta för evigt. Så himla kul var det och nu när Jazz är intresserad av sånt med så var han genast PÅ när vi lurade på det. 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Jag kommer också att ha den helgen i mitt hjärta för evigt. Du och Just förgyllde den helgen något alldeles speciellt. ❤

Kommentera

