Vad har det ena med det andra att göra?

Publicerat: 3 juli, 2013 i Uncategorized

suzy favor hamilton

Har ni hört talas om SuzyFavor-Hamilton? Det var rätt stora skriverier om henne för några månader sedan, när det uppdagades att den forna idrottaren skaffat sig en karriär som lyxprostituerad efter att hon lagt springskorna på hyllan. Som ni kanske kan gissa på namnet så kommer hon från USA, dubbelmoralens Mecka. Hur som helst, det finns ett prestigefullt pris med hennes namn på. Herrarnas är namngiven efter Jessie Owens och damernas efter Suzy Favor-Hamilton. Att det förefaller otroligt att det inte funnits någon annan kvinna att namnge priset på de ca 50 åren som gått mellan att dessa två var aktiva är en fråga till ett annat tillfälle. Poängen är att Suzy var så framgångsrik under sin karriär att collegeligan beslutade sig för att instifta detta pris i hennes namn. 

Nu, när det framkommit att hon efter karriären haft problem med att upprätthålla den livsstilen familjen vant sig vid under hennes aktiva år och hon därför valde att bli välbetald eskortflicka, har collegeligan beslutat att döpa om priset. De vill inte associeras med en hora och anser henne helt enkelt inte vara en bra förebild för de unga kvinnor som idrottar på collegenivå. 

På sätt och vis förstår jag dem, att de dragit öronen till sig. Det ä väl knappast ett karriärval man önskar en ung kvinna med livet framför sig. Men vad har det med Favor-Hamiltons idrottsprestationer att göra? Hon var inte eskortflicka under tiden hon tävlade och vann alla sina priser. Hon var inte eskortflicka då hon tränade för att bli bäst. Hon jobbade inte mindre eller slöade mer under tiden hon var aktiv för att hon senare i livet gjorde ett val jag själv hoppas att jag aldrig tvingas stå inför. 

Kontentan av detta inlägg är alltså att jag inte förstår varför hennes senare val i livet ska göra att man förringar hennes tidigare prestationer. Jo, om hon fuskat eller gått och blivit seriemördare, landsförrädare eller pedofil eller något liknande hade jag förstått att de vägrar befatta sig med namnet, men som läget är just nu tycker jag mest att de är fåniga. OK, så kvinnan valde att sälja sin kropp efter att hon avslutat sin karriär. So what? Jag kan inte påstå att jag förstår hennes val eller att jag tycker att kroppen är en handelsvara, men helt ärligt anser jag inte att det är rätt att ta ifrån henne de framgångar hon uppenbarligen slet hårt för att nå. Är inte collegestudenter gamla/smarta nog att förstå att man inte nödvändigtvis måste bli call-girl bara för att man fått ett pris som namngivits av en fd idrottare som senare i livet valde att bli det? Jag vill i alla fall tro att de är det. 

Kommentera

