Att ta vara på tiden

Publicerat: 28 juni, 2013 i Uncategorized

550 Satin Morkblond .jpg

Nu börjar min organisationsådra göra sig gällande. Jag har fått erbjudande om skjuts hela dagen med starttid kl 10.30, vilket är en himla tur med tanke på allt jag behöver hinna med idag. Eftersom jag inte kunde göra allt jag tänkt igår blir det lite extra idag, men tack vare att jag blir bilburen kommer det ändå att gå hyfsat bra utan att stressa sönder. Jag hade till och med kunnat sova en timme till, men av någon anledning ville min hjärna prompt kliva upp halv åtta. Inte ok! om ni frågar mig, men vem är jag att ta strid mot en motsträvig hjärna? Man ska välja sina strider och detta är ett slag jag redan vet att jag skulle förlora.

Jag har använt tiden till att skriva upp det jag behöver och de ställen jag behöver åka till. Ni ser. Organiserad. Att det troligen kommer att gå åt helvete efter första stoppet är en annan femma. Det känns ändå bäst att påbörja dagen med en plan. För mig alltså. Bohemen, den fantastiskt galna människa som insisterat på att få köra runt med mig idag, kommer däremot att kunna fnissa åt min förvirring och frustration när planen börjar sitt givna sönderfall.

Men, som sagt, jag är uppe en hel timme för tidigt. Listan tog visserligen några minuter att skriva men ändå inte så lång tid som jag förväntat mig. Tydligen hade jag sorterat det mesta i huvudet redan och händerna fungerade bra idag så själva själva skrivandet tog inte heller längre tid än förr i världen, då händerna aldrig protesterade och jag gladeligen skrev brev på åtta-tio sidor. Paketet jag tänkt hämta ut på posten (läs: konsum) idag fick hänga med när jag ändå åkte och handlade efter jobbet igår, så det ärendet är liksom avklarat. Istället var det en blick i spegeln som fick mig att bestämma mig. 

Egentligen är det ganska korkat. Jag är rätt nöjd med den hårfärg som visat sig vara min egen. Den är möjligen lite råttfärgad men i en mörkare ton än tidigare. Just när mitt hår bestämde sig för att övergå från blont till den där obskyra, jäkligt tråkiga och dassiga råttfärgen var nyansen verkligen hemsk. Intetsägande. Livlös. Jag avskydde det och slingade håret regelbundet. Sen valde jag ju att bli mörk. Där i mellan har jag haft en ljus session igen, men i höstas valde jag det mörka igen. Nu är det länge sedan jag färgade håret och jag upptäckte till min glädje att det som växte ut inte hade något speciellt stor skillnad (om någon) mot det mörkare som redan var i. Jag såg då inte någon direkt utväxt och när jag klippt bort det färgade på en sida fanns där små guldstänk i det mörka istället för det livlöst råttfärgade. 

Varför sitter jag då med färg i håret? Tja, vad ska jag säga? För att jag är tjej? För att jag är fåfäng? För att jag så länge tänkt att jag ska färga håret och piffa till mig innan min fest att det kändes självklart, trots att jag lätt kunnat leva med färgen jag redan hade? För att jag hoppas på lite mer lyster och kanske, kanske lite mer struktur i det tunna stripet jag tvingas leva med? All of the above? 

Jag har ingen aning om hur detta blir och har därför garderat mig. Att jag någonstans på vägen bestämt mig för att bli lite ljusare inför sommaren och hoppas att färgen som sitter i är så utnött att det går bra ändå (läs; orkar inte färga av) kan ju innebära att jag är mörkare än jag tänkt i morgon. Jepp, jag har köpt en förpackning av den mörka jag använt sedan i höstas också. Mellanblond eller mörk. Antingen eller. Jag skulle ju föredra mellanmörk, men blir färgningen inte som jag tänkt blir det definitivt till att rädda dagen med den andra förpackningen. Håll tummarna för mig. Om en halvtimme vet vi.

Nå, nu ska jag äta frukost och göra mig i ordning. Bohemen kommer inte än på ett tag, så jag hinner kanske baka bröd? Jag hade gärna bakat surdegsbröd, men man får inte allt men vill här i livet. Tiden räcker inte till. Ge mig sju timmar extra på detta dygn så hade jag hunnit med allt jag skulle vilja med dagen, men tyvärr funkar det inte så och då för det bli som det blir. Mitt entimmesrecept fungerar utmärkt och smakar också gudomligt.  

Kommentera

