Dagen hittills

Publicerat: 25 juni, 2013 i Uncategorized

SAM_1235Ett tudelat kors och några ord ur Fader Vår på svenska och latin utgjorde hela utställningen om hur Gustav Vasa bröt med Rom.

SAM_1278Nej förresten, de hade ett twitterbiktbås också. Gissa vems?

Förmiddagen blev till och med bättre än jag föreställt mig. Jag var glad innan jag ens kom ner på stan. Att då se statshuset och Turbinhuset i sommarsprakande grönska mot blå himmel förstärkte den känslan. Att ha sällskap av Vikingen var dock bättre än allt annat.

SAM_1300Va? Tar du kort på mig nu IGEN?!?

Slottet är så otroligt vackert och jag blir glad av att vara där. Tyvärr var utställningen pytteliten och jag blev lite besviken över att de inte gjort mer av dessa stora händelser i slottets historia, men vad fasen?!? Jag fick ju äntligen gå in där igen! Visserligen bara i två (och ett halvt) av rummen, men som min mamma ofta säger; beggers can´t be choosers. Känslan av att få gå in där igen räckte för den här gången. 

SAM_1247Lite färgglatt tyg och bilder och en liten berättartext på regenterna sedan Gustav Vasa utgjorde utställningen om hur sagda Gustav gjorde om riket till ett arvkungadöme.

SAM_1245Jodå, vår nuvarande regent finns också med.

SAM_1258

Efter att ha tittat på ritningar om hur slottet byggts om och utvecklats sedan 1500-talet fanns där inte mer att se.

Eftersom utställningen var så liten fick vi en hel massa extratid för att strosa omkring på stan. Och vilken vacker stad det är! Jag hoppas verkligen att jag aldrig blir hemmablind. Det finns så fantastiskt fina detaljer överallt. Jag älskar verkligen Västerås!

SAM_1280En vacker lucka på väggen inne i borggården

SAM_1286En fin gammal lampa

SAM_1295Turbinhuset 

SAM_1212Återanvändning av gamla skor

SAM_1324Svartån i solsken

SAM_1323Samma bild men upp- och ner

Snart nog var det dags för lunch. Födelsedagstant som jag är valde jag ett glas vin till maten. Mest för att jag kunde, liksom. Jag var väldigt glad att jag gjorde det när det sedan visade sig att vinet mer eller mindre kopulerade med maten när de träffades i munnen. Det var första gången jag var på den indiska restaurangen Laxmi på Snickargatan men det är absolut inte den sista. Vi fick mycket mat och allt smakade gudomligt. Och så fick vi ju nybakta naanbröd till också. Jag hade kunnat gå tillbaka bara för det. *haha*

SAM_1339Lamm till höger, vegetariskt i mitten och överst och kyckling till vänster. Supergott!

Nu är jag nyligen hemkommen och har bara att ta mig ner till kvartersbutiken en snabbis och hämta en tårta de insisterar på att bjuda mig på. Tänkte att de nog blir väldigt besvikna om jag inte hörsammar deras generositet, så jag ska bara skriva klart detta innan jag äventyrar mig ner dit. Därefter ämnar jag fortsätta dagen helt oplanerat. Ha en bra dag alla!

SAM_1329

Kommentera

