Nya datorn

Publicerat: 14 juni, 2013 i Uncategorized

samsung ultra 9

Jaha, nu har jag haft den i en hel vecka. Min Samsung Ultra ur 9-serien. Lika tunn som min telefon och en hel vetenskap att lära mig. Vad tycker jag om den?

Det har faktiskt gått både upp och ner i tyckandet. Vissa stunder bokstavligen älskar jag den och andra stunder önskar jag den åt pipsvängen. Jag avskyr Windows 8 och ser ingen mening med skiten eftersom jag inte har någon touchskärm. Förstår faktiskt inte varför man installerar något som är utformat för touchskärmar och appar till sådana när datorn inte har någon touchskärm. Tack och lov kan jag välja skrivbordsläge också, men rätt vad det är trycker man på någon knapp och fanskapet hoppar iväg till startsidan med alla app-länkar.

Just nu irriterar jag mig på datorn. Märks det? Anledningen är att jag tog med mig den till jobbet för att skriva klart min berättelse om Kate, men det visade sig att jag inte alls sparat det jag skrev här om kvällen, trots att jag faktiskt tryckte på spara och valde vart den skulle sparas. Ändå finns den inte i datorn. Jag har kollat överallt i förhoppning om att jag ‘bara’ lagt in den på fel ställe. Borta. Helvetes jävla skit! Nu fick tack och lov det mesta nya kvar på bloggen, men jag hade skrivit lite till än det jag lagt ut där. Blir väl till att skriva om det, då. Fan också!

I övrigt tycker jag faktiskt om datorn. Den är lätt, snabb, har ljus under tangenterna så att man ser även om det är lite dunkelt, har en stor skärm, hållbart batteri och är skön att skriva på. Jag håller på att lära mig skriva på de platta tangenterna också. Är van vid ett mycket mindre tangentbord nu och har ett sådant där gammalt tangentbord med höga tangenter på jobbet, så det platta känns ännu lite ovant. Det kan bli så att jag måste klippa naglarna lite för att få till det. Just nu känns det som att nageln trycker ner tangenten men när jag tittar på det jag skrivit ser jag att den inte alls gjort det. Skärpning.

Den är skön att arbeta vid. Nu arbetar jag väl inte speciellt mycket men jag skriver ju en del och har därför flera fönster och ibland flera browsers öppna samtidigt. Det är hur simpelt som helst att navigera mellan dem och jag gillar funktionen där man bara för muspekaren över ikonen så ser man miniatyrer av öppna sidor och kan klicka in sig på rätt sida direkt. Märks det att jag haft XP på min senaste dator? *haha* Nä, i det stora hela så gillar jag den verkligen. Jag måste bara se till att lära mig hur den funkar ordentligt så att jag inte gör likande misstag som med berättelsen. Iofs handlar det om Office, men ändå. Min misstanke är att det hela berodde på att berättelsen var skriven i Open Office och jag numera har Office 2013, vilka kanske inte är helt kompatibla. Det löser sig.

Edit ett gäng timmar senare; Det gick tydligen att hitta berättelsen. Av någon anledning hade den inte laddat klart när den skulle sparas. Nu har jag sparat den ordentligt. 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Förstår inte heller varför de installerar Windows 8 på datorer som inte har någon touchskärm. Du kan inte byta till ett äldre operativ system?

Kommentera

