En sådan där dag

Publicerat: 13 juni, 2013 i Uncategorized

IMG_3180Äntligen öppnas dörrarna igen!

Egentligen borde jag inte vara vaken ännu. Jo, jag vet att klockan är kvart i elva på fm och att det är legitimt att vara uppe då. Många anser det till och med nödvändigt att ha klivit upp vid den tiden. Nu gjorde inte jag det, jag klev upp för 45 minuter sedan så sådana där moralpredikare kan lägga ner. Speciellt med tanke på att jag inte gick och la mig förrän efter kl två och sedan tvingade mig själv att läsa till halv fyra, just för att jag skulle sova bort förmiddagen. 

Jo, jag ska jobba natt igen. Dags att vända på dygnet lite. Lustigt hur jag lyckas utmärkt med det de dagar jag måste kliva upp tidigt men att det skulle vara så omöjligt när jag ska sova bort halva dagen. Nåja, det finns en eftermiddag att sova på också, något om troligen kommer att gå utmärkt i det här svala vädret. Funkar definitivt för mig. Jag missunnar ingen solen och värmen men är tacksam då den inte drabbar mig i full styrka.

Istället för att sova laddar jag för att åka ner på stan. Har ett ärende till banken. Funderar förresten på att byta bank, men det finns väl snart ingen anledning att göra det eftersom det verkar som att bank efter bank följer Swedbanks exempel på att ha kontantfria kontor. Det är jävligt störande att tvingas åka ner till bankkontoret på stan för att sätta in pengar i min banks enda insättningsmaskin när de har ett bankkontor på min gata och ytterligare en precis bredvid jobbet. Faktiskt. Handelsbanken finns däremot också på min gata och har fortfarande kontanter. Frågan är bara hur länge de ämnar fortsätta med det? Känns ovärt att krångla med bankbyte för att sedan stå i samma situation som tidigare.

Vikingen är och tränar nu. Han är så  jäkla duktig. Själv lyckas jag inte förmå mig till att ens åka dit. Det är så förbannat tråkigt att vara där att jag hellre har nageltrång. Jag vet att jag borde, jag vet att jag måste och jag vet att jag behöver. Ändå drar jag mig för det. Jag är jäkligt duktig på att undvika saker om jag vill. Undrar om det skulle funka att skriva med det i ett CV? Fulländad prokrastinerare. Det svänger ju fint, i alla fall.

Jag vet inte riktigt vart Kate är på väg. Jag tänker sätta mig ner och skriva i eftermiddag eller möjligen att jag tar med datorn till jobbet i natt, så rimligen borde jag få reda på det inom kort, men det är lite spännande att inte ha en aning om vart handlingen är på väg. Rent logiskt ser jag två alternativ. Frågan är om jag ska köra ett av dem för sig eller kombinera dem till något helt annat än vad som börjar kännas lite förutsägbart just nu? Jag måste kämpa med mig själv för att inte överanalysera och tänka sönder berättelsen innan jag sitter vid datorn och kan stänga av den analytiska och grubblande delen av min hjärna. Det blir sällan bra när den får tillträde till mina skriverier. 

På tisdag ska jag ner till stadshuset och få ett pris. Västerås klappar sig på ryggen över att vara en cykelstad och vi har regelbundna kampanjer om att cykla till och från jobbet. Eftersom jag oftast cyklar eller går till jobbet brukar jag fylla i den är lappen. Ett kryss för var arbetsdag ser ju rätt bra ut i alla fall, även om jag inte förväntat mig att det ska ge något. Snacka om att jag blev förvånad då jag fick ett mail om att komma ner och hämta ett bonuspris och TACK för att jag använder cykelhjälm. Jag får väl en cykelpump eller liknande, men herregud, det är ett pris! Och helt ärligt vore en cykelpump bättre än vad min kollega fick för några år sedan. Cykla till jobbet-kampanj och hon vann ett 40-resors busskort. *haha*

Nu har jag lyckats kirra en lunchdate på stan så nu finns det ingen återvändo. Skönt när facebook hjälper till att styra upp dagen. Detta blir nog en intressant dag ändå. Jag har nämligen aldrig träffat killen jag ska luncha med. Vi hittade varandra på Blobben för ett gäng år sedan och sedan följde han min blogg innan vi la till varandra på fejjan. Att faktiskt träffas och skaka hand har däremot inte blivit av. Rätt underligt med tanke på att stan är ganska liten ändå. Jag skyller det hela på att vi jobbar om varandra, han bor  en förort som jag aldrig har ärenden till och att vi har väldigt olika intressen. Kul att det äntligen blir av! 

I morgon åker jag och Vikingen till Fnittrtipparn och Gaddar´n. Vi blir borta hela helgen och jag förväntar mig att den ena tokigheten avlöser den andra. Finns inte en chans att jag tänker försöka förutspå vad dessa tokigheter består av, men att de bli av är som hugget i sten. Det blir en intressant helg. 

Vikingen ringde nyss och berättade att det finns en artikel i dagens blaska om att vårt kära slott äntligen öppnar för allmänheten igen efter att ha varit stängt i flera år. Fan vad glad jag blir av den nyheten! Snacka om att jag ska gå på utställningen SFV (Statens Fastighetsverk) anordnat. Den heter Brytpunkt och blodsband och ska enligt utsago handla om två olika händelser i Västerås historia. Perfekt! Nu får jag tillgång till både mitt älskade slott och en utställning om när Gustav Vasa hade riksdag här 1527 och Sverige bryter med den katolska kyrkan samt 1544 när han införde arvskungadöme i Sverige. Tyvärr verkar det bara som att jag får tillträde till första våningen (mitt favoritrum ligger högre upp), men det är bättre än inget. Yay! 

Kommentera

