Det blev som det skulle

Publicerat: 8 juni, 2013 i Uncategorized

SAM_0044Makalöst vackert väder

Vikingens yngsta är numera dokumenterat klar med skolan. Vad betygen visar vet vi inte ännu eftersom hon vägrade öppna dem på sin student. Att det lägsta betyget är G spelade ingen roll, hon ville inte veta ifall hon fått mindre än något av de högre betygen i ämnen hon vet att hon låg på gränsen men själv anser att hon borde ha det högre betyget och istället för att förstöra humöret på den soligaste av studenter valde hon att lägga bort kuvertet till ett senare tillfälle. Hon är inte dum, den flickan. 

SAM_0047Gamle Johannes vakade över sina djäknar, något han gjort sedan skolan instiftades på 1600-talet.

Ingen kan klaga på vädret igår. Solen sken och det fanns en lätt bris i luften som förtog det där stekheta som annars hade förstört dagen för många. Kan visserligen tänka mig att en och annan drabbades av solsting och värmeslag ändå, så som man hoppar och far omkring på flaken som åker i kortege genom stan. Jag blev dock glad över att se att många av ungdomarna hade en ramlösa eller annan mineralvatten med sig runt halsen också och att ett flertal som åkte förbi drack ur dessa flaskor – också. 

SAM_0111Översållad med sådant en student ska ha runt halsen

Kortegen var också precis som den skulle vara. Glada ungdomar som firar att deras första egentliga livsuppgift är avklarad. Stolta, glada, yra och precis lagom ovetande om vad vuxenlivet egentligen innebär för att kunna fira sin bedrift helhjärtat. Några har fått kämpa sig till sina betyg och några har glassat igenom denna uppgift, men ingen syntes vara mindre glad över att det äntligen var över. Ett flertal av flaken hade tagit plats från sig själva för att göra plats för en DJ och ett rejält högtalarssystem. Högst = bäst var väl tanken. Det var ett satans oljud när låtarna gick i varandra när det ena flakets ljud hängde kvar medan det ankommande flakets annonserade dess ankomst, men vad gör väl det när ungdomarna hade så roligt?

SAM_0118Precis så är strålade studenten själv också

Jag önskar att jag kunde lägga upp en bild på studenten som låg mig närmast om hjärtat igår men då jag inte har frågat om lov låter jag bli. Blondinen är vacker vilken dag som helst men glädjen, festen och allt som hör studentdagen till fick henne att skimra av lycka, vilket alltid förstärker skönhet. Jag tog en hel uppsjö av bilder och har lovat att lämna över dem till henne, Vikingen, Fd Frun, farmor och eventuellt farfar och hans fru också. Som vanligt var jag flitigast med kameran, men det berodde nog mest på att jag hade den framme hela tiden och inte hade några andra uppgifter att sköta.

SAM_0156Äntligen klar med gymnasiet!

För så var det. Jag hade förmånen att verkligen höra till, ni vet så där så att man känner att alla tar det för självklart att man är där, och räknas med men hade trots förfrågningar om vad jag kunde göra för att hjälpa till inte gått någon uppgift. Jag var helt enkelt en välkommen gäst och kunde därför strosa omkring i lugnan ro med kameran i högsta hugg. Kanske var det hela tanken med min sysslolöshet? I så fall tänkte de rätt. *haha*

SAM_0275Mat i stora lass

Mat. Herregud så mycket mat det fanns! Kyckling, rostbiff, kassler, potatissallad, pastasallad, melon, vindruvor, ost, , bröd, pickles och en hel massa till. Jag introducerades till cocktailkapris igår. De ser lite ut som små oliver på en pinne och smakar lite speciellt. Jag fick ta både en och två innan jag kunde konstatera att jag tyckte om dem. Och så fanns det tårta förstås. Tre stora, vackra studenttårtor fanns att frossa i om man kände sig synnerligen sötsugen. Jag har naturligtvis förevigat dem också, så att hon kan ha kvar dem i evinnerliga tider trots att två av den blev helt uppätna igår och Japanesens bästa vän troligtvis kommer att äta upp en stor del av den tredje till frukost idag. 

SAM_0293En utav tre utformningar på på tårtorna

Blondinen har en makalös tur gällande sin familj. Farmor och farfar är skilda och har nya familjer sedan länge. När de träffas är de och deras nya som gamla vänner som är väldigt glada över att se varandra. Hennes föräldrar är också skilda och även där umgås deras föräldrar och deras nya som om de varit vänner sedan evinnerliga tider och är också väldigt glada att se varandra. Mormor och morfar har hållit ihop livet igenom och är också glada över varandra. Detta innebär att alla kan umgås och vara glada med henne samtidigt. Således var många som bryr sig om henne på plats och kunde bidra till det där skimret som stod som en aura kring henne. 

SAM_0277

Blommor hör till

Kvällen avslutades utan Blondinen, precis som det ska vara. Hon åkte iväg för att fira in in det sista med sina klasskompisar. Ett sms strax efter kl 4 i morse talade om att hon kroknade innan klassens överenskomna frukost i Vasaparken men det gör nog inget. Kan inte tänka mig att någon av dem höll så länge. Jag, Vikingen, Fd Frun, Bilfantasten, Japanesen och hennes bästa vän satt kvar i lugnet efter stormen och reflekterade över vilken bra dag det varit. Någonstans på vägen där bestämdes det att karlarna, dvs Vikingen och hans fd frus nya sambo, och jag och Fd Frun ska ta en kväll för oss själva, utan varandra. En mycket bra idé. Varför ska vi alltid dras med karlarna och varför ska de behöva anpassa sig till oss? Nä, låt dem prata bildar och sport bäst de vill så dricker vi vin och pratar om viktigare saker i livet. 

SAM_0222Det var inte alla som valde att åka traktor- eller lastbilsflak

Nu är det en ny dag och Blondinens nya liv börjar på måndag, då hon och en stor del av de andra studenterna kommer att mötas igen, om än kort och på ny mark. Timmarna då man väntar på att skriva in sig på arbetsförmedlingen må kännas långa, men det är ändå ett kort återseende innan man åter skingras. Man hinner knappt berätta om sin fabulösa student innan man blir inropad och får den första smakprovet av nästa livsuppgift. Hoppas hon förstår att sova bort halva dagen idag och därefter ägna helgen åt att njuta av livet. Slutet gott. Nu börjar en ny tid. 

 

kommentarer
  1. MadamX skriver:

    Visst är det helt fantastiskt att det finns ”lyckliga” skilsmässor och att man faktiskt kan umgås med varandra på ett otvunget sätt trots att man en gång haft en relation? Jag är så glad över att vi har det så i min familj men jag behöver ju bara se på hur Konsulten har det för att inse hur lyckligt lottad jag och du och våra gelikar ska vara.

    Min student hade oturen att hamna bakom det där värstingflaket. Det kändes som helt meningslöst att jag betalat 334 kr för en musikanläggning till deras flak när de hade kunnat åka snålskjuts på värstingflaket. Dessutom spelade de ”pissdålig” musik hela vägen…

    Grattis till er nybakade student! Hälsa henne att inskrivningen på AF går snabbt. De skriver bara upp namn och personnummer på en lista och så blir de kallade till gruppinfo om nån vecka.

    • ~Sol~ skriver:

      Ja, det är verkligen en fantastisk sak. Jag är oerhört glad över det. Jag kunde inte umgås med mitt ex trots att jag själv ville kunna det eftersom han valde annat, så jag uppskattar denna variant väldigt mycket. Det gynnar barnen oerhört. Synd att vuxna människor fallerar i att se det.

      Aj då. Det där värstingflaket var rätt högljutt, så jag kan tänka mig att det inte kändes speciellt kul att ha betalt för ett eget musikarrangemang när man hamnar bakom det. 😦 Men, men, fördelen med kortegen i det avseendet är ju att den håller på relativt kort tid så att man kommer ifrån oljudet snabbt. Kanske.

      Tack! Det ska jag hälsa henne. Och grattis till din studentska! Må hon få all lycka i vuxenvärlden. 😀

  2. Sol:s viking skriver:

    Hon fick en underbar dag…..

Kommentera

