Gävle

Publicerat: 2 juni, 2013 i Uncategorized

DSCN4823Vikingen i Sala

Igår var det dags igen. Vikingen och jag hoppade på tåget vid tiotiden och spenderade därefter några timmar på olika tåg. Byte i Sala och sedan Uppsala för att till slut debarkera vid stationen i Gävle. Till skillnad från när vi var där i höstas skulle vi inte gå någon sight seeing i centrum den här gången, men jag lyckades ändå bli kär i en byggnad. Det är en makalöst vacker byggnad som stod klar 1891. Tack och lov var kommunens beredningsutskott inte nöjda med de ritningar som först lades fram och överlät istället projektet till Stockholmsarkitekten Ferdinand Boberg. Resultatet är den fina byggnaden ni ser här under.

DSCN4824

Eftermiddagen och kvällen tillbringades i avslappnad anda hos min kusin och hennes man Finland. Fan vad jag gillar dem! Man kan inte tro att det bara är andra gången vi träffar dem. Tidigare gånger räknas inte eftersom jag var för ung för att komma ihåg första gången/erna och det var speciella omständigheter den gången vi möttes när jag var i en ålder jag minns. Ingen var glad över att behöva träffas av den anledningen vi var där. Hur som helst, det är väldigt lätt att prata med dem och skratten kommer lätt när vi är tillsammans. Finland och Vikingen är har väldigt olika intressen men är ändå ganska lika varandra och kusin och jag har fler likheter än borde vara möjligt när vi inte känt varandra genom åren. Snacka om att arv kan spela roll! 

DSCN4839

Idag åkte vi till havet. Det var besvärligare än jag trott att ta sig dit, men tydligen är det så att Gävles ledning inte tycker att havet är någon tillgång eller något man bör använda sig av i sin stadsplanering. Hur otroligt det än kan låta fick vi åka nästan en mil innan vi kom till ett ställe där vi kunde gå ner till vattnet. Det var en grå dag. Riktigt stålgrå. Vacker. Havsvindarna förde med sig salta stänk och en förunderlig frihetskänsla. Några få öar skymtades genom diset, därnäst är det öppet hav tills Finlands kustband höjer sig ur vattenytans vågor.  

DSCN4827

Det fanns naturligtvis hus även längst kustbandet. Det är anledningen till att allmänheten måste åka så långt för att komma till kusten. Privata ägor kantar havskusten och gamla hus står stolta och väderbitna som vittnesbörd om Gävles era som handelsstad. Huset på bilden är en av många vackra byggnader som finns där. Så snart jag såg huset fick jag en mental bild av att sitta i en mysfåtölj i tornet med antingen en bok, papper och penna eller datorn i famnen och en kopp te eller varm choklad på ett bord bredvid. Att lyfta blicken och se ut över vattnet skulle vare en stor källa av lugn och lycka.  

DSCN4834

Alldeles innan vi åkte hem tog dottern i huset (hon bor visserligen inte hemma längre,  men hon är och kommer alltid att vara dottern i huset) några foton på mig och Vikingen. Vi har nästan inga bilder på oss occh hon är en naturtalang gällande fotografering och efter att ha läst media, varit medlem i lokala fotokursen och gått en eller annan kurs (tror jag) är hon outstanding. Jag är oerhört nyfiken på hur det färdiga resultatet blir. Jag gillar vanligtvis inte att vara med på kort, men dessa längtar jag efter att få se. Jag fick även leka lite med kusins kamera, prova hur den kändes och hur det var att använda olika objektiv och förlängningar. Det vore ju lögn att säga att jag blev mindre sugen på att skaffa en egen systemkamera av att få fingra hennes.

Good luck clover

Den gångna helgen har varit bra för mig. Mitt inre är precis så där coolt avslappnat som jag blir när jag umgås med människor som verkligen tar mig för den jag är och kan skratta åt mina quirks utan att det känns som att de hånar mig. Det är faktiskt det motsatta. De skulle ha svårare för mig om jag inte hade en och annan udda egenhet att visa upp. Jag tror och hoppas att de och Vikingen känner likadant om helgen som jag. Tack för en härlig helg, Yvonne, Finland, dottern och Vikingen. 

 

kommentarer
  1. Harry Ojala skriver:

    Finland gillar !!!

  2. Yvonne skriver:

    En mycket bra helg! Så kul att ni kom. Gillar er! ❤

    • ~Sol~ skriver:

      Det var så kul att vara där att vi gärna gör om det! Och ser gärna att ni svänger förbi här någon gång. Fast… den här gången kan ni ju komma in också… 😀

  3. Purple skriver:

    Låter som ni fick en mycket trevlig dag ihop! Låter urmysigt! 🙂

  4. Sol:s viking skriver:

    Helt klart en toppen helg 🙂

Kommentera

