Vad gör det för skillnad?

Publicerat: 31 maj, 2013 i Uncategorized

neckin

I media skriver man om svenskarnas sexvanor. Rubrikerna skriker om hur sexvanorna ändrats de senaste 15 åren och att vanligt folk har allt mindre och sämre sex. Välutbildade och rika människor har tydligen patent på både mer frekvent och bättre sex, om man ska tro artiklarna. Forskarna upprörs över att den senaste forskning angående detta är från 1988 och att ingen minister tagit sig för att beordra en undersökning som kartlägger hur det egentligen står till idag.

Jaha. En forskningsstudie i ämnet. En teoretisk djupdykning i varför vi, den stora massan, har sämre och mer sällsynt sex. Visst. Kör ner en massa pengar i det. Varför inte? Men vad gör det egentligen för praktisk skillnad? Det övergår mitt förstånd. Nog förstår jag att det handlar om vårt hälsotillstånd, att orsaken till att vi (tydligen) har mindre sex och (tydligen) blivit sämre på det är att vi är stressade och inte känner att vi hinner med. Hur tror forskarna att en studie i det hela ska förändra situationen?

Jag skrattade högt när jag läste att någon ville ställa svenska hälsoministern till svars för denna utveckling. Say what? Är han personligt ansvarig för att Nisse och Sussie inte hinner eller känner för att kladda på varandra längre? Ska han personligen minska stressen i samhället så att familjens vuxna ska kunna juffsa? Helt galet. Visst vore det bra med mindre stress och visst vore det ju trevligt om folk leker kaniner, men kanske – jag vet att det är en revolutionerande tanke – är detta bara en fas och i grund och botten en slump att den drabbat ett flertal samtidigt? Och det där med att vi vanliga knegare ska ha mindre och sämre sex är rätt galet. Hur fasen mäter man det? De har inte varit in i min sängkammaren, det är då säkert. 

kommentarer
  1. Mela skriver:

    Jag får inte in det i min skalle
    Jag personligen tror vi har mer sex, bättre sex än vad vi hade för 20 år sedan….

    • ~Sol~ skriver:

      Jag misstänker att du har rätt i din bedömning. Jag tror dock att vi även blivit mer kritiska och krävande allt eftersom det blivit mer ok att ha en uttalad vilja och önska med det hela. Det kan ju påverka resultatet på studien. Kanske?

Kommentera

