Går det att jämföra?

Publicerat: 2 maj, 2013 i Uncategorized

Icona Pop

vs

ABBA

Jag läste en notis i nättidningen igår om att Icona Pop snart är större än ABBA någonsin var. Anledningen till denna utnämning var att de lyckats erövra USA och hamna på deras topplista, något väldigt få svenska musikartister lyckats göra. Jag läste inte själva artikeln, det kändes som att jag bara skulle få läsa rubriken och bi-linen igen med flera ord om jag klickade in mig där, men har ändå funderat på de få ord rubriken innehöll. 

Större än ABBA. Jaha. Hur menar de då? ABBA var ett världsfenomen under en tid då radio och några få tv-kanaler regerade media. Tidningar var inte lika benägna att skriva om musik och nöjen som de är idag. Vi hade (ja, jag levde på den tiden ABBA var aktiva) inte datorer, än mindre internet. Att musiker som ABBA, Beatles, Elvis, Rolling Stones, Deep Purple och andra världsberömda artister/band lyckades bli stora i just hela världen är en enorm bedrift. De fick verkligen kämpa för sina landvinningar. 

Jag påstår på intet vis att Icona Pop inte kämpat för sina framgångar. Absolut inte. Jag förstår bara inte hur man kan ta ett världsband från en epok och jämföra dem med ett annat från en annan epok och påstå att det nyare bandet är större än det andra eftersom det lyckats få fler amerikanska lyssnare än det äldre bandet. Om banden varit aktiva under samma era hade jag förstått, men detta blir lite som att jämföra en trubadur från 1500-talet med Johan Sebastian Bach. 

Kan ni nämna någon låt med Icona Pop? Jag tror inte att jag kan det. Enda anledningen till att jag ens vet vilka de är beror på att jag råkade titta på någon musikgala när tv´n stod på när jag jobbade. De uppträdde och fick pris på galan. Vad låten hette har jag däremot glömt. Inte heller vet jag med mig att jag trallar på den ibland. ABBA däremot… Jag kan nämna massor av låtar, jag trallar allt som oftast på någon av dem och om man skulle nämna ABBA till någon random person vart som helst i världen finns det en stor chans till att även den personen kan nämna en eller ett par låtar. Men Icona Pop har erövrat den amerikanska topplistan och är alltså större än ABBA numera. Bra att veta. 

kommentarer
  1. Anna skriver:

    Vem fan är Icona Pop? Eller vilka ska det väl vara, men med samma fråga. Vilka är de? Aldrig hört talas om!!

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Jag förstår hur du reagerar eftersom jag inte heller vetat vilka de är om de inte råkat vara med på den där galan. Jag kan som sagt inte nämna en enda låt med dem.

  2. Yvonne skriver:

    I love it … heter en låt alltså 😀 Var nog den dom körde på den där galan. Rätt bra, men … du har helt rätt, det går inte att jämföra.

    • ~Sol~ skriver:

      Mycket möjligt att det var den låten, jag har ingen aning. 🙂 Jag har letat rätt på dem på youtube men måste erkänna att jag inte alls sett eller hört något som gör dem större än ABBA. Det handlar tydligen bara om den amerikanska topplistan, vilket egentligen är en spott i havet jämfört med den värld som älskar ABBA. 😀

Kommentera

