Vara glad för det lilla?

Publicerat: 24 april, 2013 i Uncategorized

vindspel

Jag sover med fönstret öppet, något som ofta får Vikingen att uttala en hel del mindre vackra ord. Ord som osar väldigt illa. Det får honom även att kalla mig sin Isbjörn och skaka på huvudet åt hur varm jag är. Men det var inte det jag skulle skriva om, det har ni hört om tidigare. Det viktiga i allt detta svammel är att jag sover med fönstret öppet. 

Tätt intill mitt hus går E18. Det skiljer ganska exakt en huslängd mellan mitt hus och den vältrafikerade motorvägen. Det vet jag eftersom det står ett hus jämte mitt men riktat åt sidan från mitt sett. Det huset har ena gaveln mot mitt hus och den andra gaveln mot E18. Mellan mitt hus och motorvägen finns det en liten innergård som skärmas av från trafikleden med ett plank. Detta plank slutar några meter in på huset som står med gaveln ditåt. Nu förstår ni kanske hur nära motorvägen jag bor? Poängen i att berätta detta är att ni ska förstå hur ljudligt det är på min baksida, den sida mitt sovrum vetter mot. 

På andra sidan huset har jag också en väg. Den är lite mindre men är av någon outgrundlig anledning också vältrafikerad. Det är egentligen inte logiskt eftersom den vare sig är en naturlig genomfart eller leder till något välbesökt ställe, men vältrafikerad är den lik förbannat. Det är även en av stans mest välanvända hundpromenadsstråk och den väg många ungdomar på området använder sig av när de ska ner på krogen på kvällarna. Alltså blir det ganska mycket ljud därifrån också eftersom även köksfönstret tenderar till att stå på glänt. 

Ni ser mönstret? Jag är van vid ljud. Det ska mycket till att jag retar mig på ljud när jag ska sova. Bortsett från en droppande kran, alltså. Det är ju rena tortyren. Men utöver det fixar jag rätt mycket ljud och somnar trots trafiksus, enstaka mupp som prompt måste gasa på så att hela bilen skriker, skräniga ungdomar och hundskall. Som den rationella person jag berömmer mig för att vara ser jag dock ingen som helst jävla anledning till varför någon som bor i ett hyreshus väljer att ha ett satans jävla vindspel på balkongen! Jag antar att jag ska vara glad över att det är ett bambuvindspel istället för en i metall. Jag antar. Egentligen vill jag mest av allt skjuta prick på fanskapet och dess ägare. 

Kommentera

