Var det menat?

Publicerat: 19 april, 2013 i Uncategorized

samsung ultra 13.3Samsung Ultra 13.3″

För några veckor sedan tröttnade jag på de där sakerna som legat och sugit ut pengar utan att jag egentligen tänkt på det. Visserligen läser jag fortfarande Illustrerad Vetenskap, men med tanke på hur jag retat mig på tidningen sedan de gjorde om den bestämde jag mig ändå för att avsäga mig prenumerationen. När jag ändå höll på tog jag bort en kvartalsbeställning på rakblad, en bokklubb, en försäkring som egentligen var utöver och dubbel med andra försäkringar jag har och ytterligare en tidning jag fått med ganska långa mellanrum. Totalt sparade jag ungefär 500 kr i månaden på att göra detta. 

Bara någon vecka efter att jag gjort detta fick vi inom kommunen ett erbjudande om datorpaket och övrigt, sk hem-pc. Min älskade lilla dator har tyvärr haft en del knepigheter för sig på sistone och den tar för evigt att starta upp. Jag har till och med haft funderingar på att blåsa den och starta på nytt. Det som hindrat mig är att den lilla burken ändå har ett gäng år på nacken och att det kanske inte är värt besväret. Att köpa ny har heller inte varit aktuellt då jag helt enkelt inte har råd att lägga upp alla slantar på en gång och jag fortfarande har betalningsanmärkningar. De ramlar väl bort i sinom tid men innan dess får jag gilla läget och leva som tvivelaktig medlem i samhället. 

Detta erbjudande kom därför som en gåva från ovan. Jag har vänt och vridit på de olika erbjudandena, funderat på vad jag behöver och vad jag vill ha och gjort kalkyleringar på vilken summa jag klarar av att lägga på detta i månaden. Det finns så otroligt många varianter, men till slut kom jag fram till följande. 

Samsung ultra 13.3″. (Jag har en 8.9″ notebook nu och vill inte ha en fullstor laptop)

Officepaketet 2011

En extern dvd-brännare

Logitech Z-323 speaker system

Samsung WB 850F digitalkamera.  (Jag har ju redan en, men denna har 21x optiskt zoom och blir ett bra komplement till den systemkamera jag skaffar innan sommaren är slut. Min nuvarande kommer att få ett nytt hem hos Vikingen när denna anlänt.)

Jag inser att jag binder upp mig på lång tid framöver, men det oroar mig inte. Allt detta kommer att kosta mig mindre i månaden än jag redan betalade för tidningar, böcker och rakblad. Anledningen till att jag sa upp dem var inte att de grävde överstigliga hål i min ekonomi utan att de kändes onödiga. Sakerna på denna lista känns inte det minsta onödiga och kommer därför att kännas lättare att betala för. Gissa om jag kommer att vara som ett barn på julafton när detta levereras i juni? 😉

samsung WB850F

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Jag trodde faktiskt hem-pc var dött…. o då jobbar jag lite i den branchen… haha.. tänk så lite man vet.. =)

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tror att de allra flesta släppt det, faktiskt. Här i stan är det nog bara kommunen som har det kvar — vilket ju är bra för mig. 😀

  2. Yvonne skriver:

    Kul grejer 😀 Det blir som julafton det där.

Kommentera

