En evig väntan

Publicerat: 16 april, 2013 i Uncategorized

vänta

Just nu känns det som om jag mest av allt väntar på saker. Olika saker som får olika lång väntan, men som ändå skapar en evig rad av väntan vars slut jag inte skönjer. När en väntan tar slut tar en ny vid. Några skulle småleende skaka på huvudet och påstå att det är livets gång, att väntan hör till och att jag inte ska vara otålig. De skulle på sätt och vis ha rätt. Klart det hör till. Från första andetaget vet vi att det även kommer ett sista. Eller nej. Från då vi första gången blir medvetna om döden vet vi att den är oundviklig. Hur man än säger så är det en väntan. I just det fallet är det en vi gärna skjuter ifrån oss så länge som möjligt, det erkännes, men det är ändå en väntan. Undran. Förundran.

Just nu är det ingen sådan väntan som uppehåller mina tankar. Döden kommer, det behöver jag inte vänta aktiv på. Nej, istället väntar på att Mini ska få den hjälp han behöver. Att han kan flytta till eget. Att jag och Vikingen ska kunna flytta ihop. Att jag ska ha betalt av lånet och får schyst ekonomi. Att jag blir av med betalningsanmärkningarna och kan leva/känna mig som en vanlig människa. Att mitt pass ska komma. Att mitt leg ska komma. Just nu är jag alltså helt papperslös. Känns mindre bra. Om ett tag kan jag ansöka om att bli svensk också, men jag får vänta lite först. Jag väntar även på att fylla år och ha en sjudundrande fest, att kunna införskaffa en systemkamera och åka till Spanien. 

Vänta, vänta, vänta, vänta, vänta. Och så vänta lite till förstås. Det känns oändligt. Tur att det finns några korta väntperioder i detta så att jag når några delmål under tiden jag väntar på de stora sakerna. Uppnåbara delmål är bra för humöret. Att lägga saker till handlingarna kan också vara det, beroende på vad det handlar om. Just den här veckan borde rimligen mitt leg komma. Kanske även mitt pass. I övrigt är det bara att vänta vidare. Vänta, vänta, vänta. Det är då ett evigt väntande…

Kommentera

