Upp och ner

Publicerat: 9 april, 2013 i Uncategorized

upsidedown

När man jobbar natt blir allt lite upp och ner. Tidsmässigt alltså. När jag kom hem från jobbet i morse plockade jag undan i köket och var precis på väg att ta fram dammsugaren då jag mindes att klockan var väldigt lite och att det troligen inte skulle rendera i några glada miner från vare sig Mini eller grannar om jag blåste igång den brummande apparaten. Jaha ja. Vad gör man då? Jag var lite för uppe i varv för att gå lägga mig direkt. 

Det var inte det minsta svårt att sysselsätta mig en stund till. Eftersom jag skrivit brev i natt bestämde jag mig för att ta fram ett kuvert för att kunna posta brevet också. Jo tjena. På just den hyllan där kuverten ligger (tredje hyllan nedifrån i ett övre köksskåp) har jag av någon outgrundlig anledning slängt upp en massa saker som har med brevskriveri och vykort att göra. Hipp som happ. Eller nej. Allt var inte hipp som happ. Några saker hade jag lagt i en plastficka för att ha någorlunda ordning på. 

Plastfickor är hala. Speciellt om de ligger snett och på ett inplastat paket stora kuvert. Om man därtill lagt saker uppe på denna plastficka och inte orkar ställa sig på en stol för att ta fram något som ligger mitt i högen finns det en stor risk att man får en satans massa saker i huvudet när plastfickan börjar glida. Jag skyller det utbrott jag fick på sömnbrist. Något annat, som till exempel kort stubin, kan det ju inte ha varit. Absolut inte på en fläck! Inte heller berodde det på att jag egentligen visste att jag hade mig själv att skylla. Nej, nej, sådan förnekelse sysslar inte jag med. Alls. 

Nåja, när jag lugnat ner mig tog jag äntligen fram den där stolen och tömde hyllan helt. Jag måste ärligt fråga mig själv vad jag egentligen tänkte med då jag bestämde mig för att spara en del av det som låg där uppe. Jag kommer aldrig att använda det, har inget behov av det och har faktiskt ingen aning om hur jag skulle ha använt en del av det. Vad fan?!? Har jag utvecklats till en som hamstrar en massa onödigt bara för att det kan vara bra att ha? Hemska tanke! Den gav mig kalla kårar och numera råder det ordning och reda på hyllan. Kuvert i alla möjliga storlekar och färger på en sida, en påse med de hundratals vykort jag har att välja mellan då lusten att skicka en hälsning faller på ligger i mitten och på andra sidan finns lite smått och gott som verkligen kan vara bra att ha. Sådant jag vet att jag använder regelbundet. 

Kanske var det varvet som dog en naturlig död efter att jag varit hemma en stund, men troligen dödade jag den uppvarvade känslan jag bar inom mig då jag kom hem genom att ställa hjärnan inför en sådan monumental uppgift som att sortera och fixa i ordning just den hyllan. Jag är rätt imponerad över mig själv och den beslutsamhet jag visade inför uppgiften. Att jag sedan sov som en stock i några timmar är en annan sak…

När jag sedan vaknade på eftermiddagen kändes det knasigt. Klockan visade på 15.30 när jag väl slet mig ur sängen för att göra lite nytta här hemma. Min tanke var att städa badrummet, plocka undan och torka ordentligt i köket, dammsuga och sedan göra i ordning för Baggens ankomst i morgon. Vad gjorde jag istället? Tja, tydligen var fritösen smutsig och behövde rengöras. Idag. Just nu. På stört. Att den stått och sett likadan ut i över en månad spelade ingen som helst roll. Det var på en gång som gällde. Ibland blir jag bara så otroligt trött på mig själv.

Nu är fritösen renare och jag övergick till att fixa i badrummet. Enkel match med tanke på att jag städar där flera gånger i veckan. När jag däremot kom till köket kändes det som att orken gått ur mig. Dammsugningen kändes också som överkurs. Ändå måste jag väl ta det senare innan jag åker till jobbet ikväll annars blir det väl samma visa i morgon bitti igen. Hur svårt kan det vara att köra ett varv med en snabeldrake egentligen? Det går ju fort och jag ämnar inte lyfta på en massa möbler den här gången. Varför sitter jag då i soffan och känner att det är en omöjlig uppgift? 

Det här med att jobba omlott som jag gör, morgon – kväll- natt – helg, tar nog mer på krafterna än jag vill tro. Det funkar, absolut och tveklöst. Men jag blir ibland förvirrad och kroppen och knoppen känner sig villrådig om vad som är vad. Tur att jag är ledig i helgen så att jag kalibrera allt igen. 😉

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Ja, du den där måste städningen är inge kul, spontan städning är mycket bättre!

Kommentera

