Med säker blick

Publicerat: 6 april, 2013 i Uncategorized

IMG_20130405_185855Den nygamla retroradion passar verkligen hos dem!

Igår var jag och Vikingen hem till Pinkelina och hennes Robin Hood. Det bjöds på stek och potatisgratäng. Hur gott som helst! Jag gör så sällan stek själv fastän jag verkligen gillar det, så det var en trevlig överraskning att hon tagit sig tid att göra en. Det uppskattades! 😀

Dessa två unga människorna har bott tillsammans länge nu men har nyligen införskaffat en lite större lägenhet än den etta de delat under föregående år. Det har varit lite pyssel (läs; totalrenovering) innan de äntligen gjort lägenheten till sin och de har verkligen kämpat för att få det som de vill. Jag kan inte säga annat att de lyckats på alla plan. Det finns lite småfix kvar att ordna men det kommer inte ta lång tid innan de är klara. Ett undantag kan iofs vara extrarummet. Det är så proppat med kartonger och prylar att det känns som ett evighetsprojekt. Eftersom Pinkelina har bestämda åsikter om vart och hur sakerna i rummet ska placeras ut känns det säkert att påstå att även R.H känner att det är ett evighetsprojekt. *hehe*

Jag gillar den ordning de skapat. Pinkelina är må hända ung men det hindrar inte att hon gillar äldre möbler och saker. Hon har lyckats blanda det nya och gamla på ett bra sätt. Det ser naturligt och inbjudande ut. Hade jag sett en del av hennes fynd på t ex Brödet och Fiskarna, Myrornas eller Röda Korset hade jag troligen inte ens tittat två gånger på dem medan hon däremot blir lyrisk över en gammal teakbänk i 60-talsmodell, en äldre lampa med fyra armar och allt vad hon råkat på blir helt till sig och vet exakt  vart den skulle förgylla hennes hem. Och det gör de. Inte bokstavligen alltså, hon är inte så mycket för förgyllt och översnirkligt, utan på ett naturligt och diskret sätt. Släng dig i väggen IKEA!

Något som gjorde mig väldigt glad var att se Farmors blomtavla på väggen i hallen hos Pinkelina. Den har visserligen en sådan där guldram jag själv ryser av, men själva helheten är ett sådant starkt minne. Den satt ovanför lilla soffan hos Farmor. Den hörde till. Nu har Pinkelina fått den att höra till hemma hos dem också. Det gör mig varm i hjärtat.

kommentarer
  1. Lina skriver:

    Vad gullig du är 🙂 Om man ska vara lite kinkig så har dock lampan fem armar 😉

  2. Mela skriver:

    Blev typ jättekär i radion !!

Kommentera

