Trött på byråkrati

Publicerat: 5 april, 2013 i Uncategorized

Kapten Haddock byråkrater

Jag fick precis ett e-mail från ambassaden. De håller på att verkställer min passansökan och allt ser bra ut – utom en sak. De kan tyvärr inte godkänna Vikingen som referent för att jag är jag. Långa Farbrorn var inga problem eftersom han stod listad som vän, men att det stod partner på Vikingen gjorde att de viftade med röd flagg. Men för i helvete?!? Jag läste ju igenom ansökan flera gånger och det stod klart och tydligt att personerna som intygade inte fick vara släkt med mig. Alltså valde jag två som inte är det. Enkelt ju.

Nej, inte så enkelt tydligen. Vikingen räknas som släkt trots att vi inte är gifta eller ens bor ihop. Det räcker med att han doppar veken, tydligen. Jag har inga som helst problem med att hitta någon annan som inte är släkt med mig och känt mig i mer än två år, men det känns ju fånigt. Eftersom jag ska hem till Pinkelina idag passade jag på att fråga henne, hon har ju känt mig i en halv evighet. Som att vi alltid känt varandra. Jag mailade nyss och frågade om jag måste skicka in hennes underskrift och uppgifter på papper eller om det räcker med att jag ger dem informationen om henne de behöver i ett mail. Håll tummarna för att det handlar om det sistnämnda. 

Jag är lite trött på all den här byråkratin som försvårar livet för gemene man. Papper hit och papper dit. Regler likaså. Inte för att jag har något emot regler men när det gått så långt att man har regler för att kunna följa reglerna blir det fånigt. Likadant känner jag angående att behöva fylla i papper för att få lov att fylla i andra papper. Känns överkurs deluxe. *suck*

 

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    herregud… *blir trött bara av att läsa om det*

  2. Just Sayin' skriver:

    Jamen suck. Lägg pengarna på nåt vettigt kan man tycka!!

    • ~Sol~ skriver:

      Haha, ja man kan ju tycka det. För allt de vet så har jag haffat två nissar på gatan och bett dem skriva på och sedan skrivit att vi varit vänner i si och så många år. 😛

  3. Purple skriver:

    Men! Irreterande!!!

    • ~Sol~ skriver:

      Lite så, ja. Men det ordnade sig. Postavin som talar om att jag får hämta passet borde landa i min låda vilken dag som helst. 😀

Kommentera

