Nu rullar det på

Publicerat: 27 mars, 2013 i Uncategorized

Flag-Pins-Canada-Sweden

Igår fick jag hem papper om passansökan. De har gjort om det hela för att underlätta för de som ännu har giltigt pass. Jag har ett giltigt pass, men bara i två veckor till. Det innebär att jag måste skynda mig för att hinna få in min ansökan i tid för att få ta del av den lättare varianten av ansökan. Jag hade tänkt vänta med att skaffa nytt pass tills i slutet av nästa månad eller till och med i maj, men det innebär en sådan mycket lättare procedur med denna förenklade variant att jag väljer att fixa det nu istället. 

Jag behöver nämligen ett pass. Inte än. Inte förrän om några månader. Men jag behöver ett pass. Mitt nuvarande behövde jag det för att flyga till Portugal, något jag sedan gjorde ytterligare en gång på det passet. Det är även det passet som fick flyga tvärs över jorden med mig förra året. Jag ser verkligen för anskrämlig ut på bilden, sur som ättika och kisande ögon. Vore det inte för glasögonen skulle nog folk undra om jag hade starr eller var helt blind när de ser bilden.

Jag hyser starka förhoppningar om att det nya passet också ska få följa med till en massa spännande platser. Just nu planerar jag, Vikingen, Fd Frun och Bilfantasten en resa till Torrevieja i slutet av september. Jag trodde tidigare att det var Alicante som gällde, men hade fel. Torrevieja är det och inget annat. Det funkar precis lika bra för mig. Bägge ställena är nya för mig även om de är historiskt gamla. Ni ser så bra de bägge passar mig som handen i handsken? Blir superbra! Så, att skaffa pass nu är bra så att jag slipper fundera på det i sommar. Det är även skönt att fixa passet nu så att jag kan ta mig till migrationsverket och ordna den där klisterlappen och stämpeln som intygar att jag har permanent uppehållstillstånd här i landet utan att stressa. Förra gången var hemsk. Den enda dagen jag kunde ordna det var typ den dag det var kö ut på gatan. Usch. Inte igen. På det här viset kan jag svänga förbi där flera gånger och checka läget och antalet människor som väntar. Jag måste visserligen inte ha det där klistermärket eller stämpeln, men det känns ändå bäst att se till att det sitter på plats. Vill ju inte att det blir några problem, liksom. 

Kanske ordnar jag med en ansökan om svenskt medborgarskap i nästa månad, nu när jag fixar med passet redan nu? Vore ju skönt att ha allt ordnat så att jag slipper fundera så mycket på sådant i framtiden. Jag tycker själv att det är på tiden att jag blir svensk med tanke på att jag bott här i snart 40 år, anser mig svensk i själ och hjärta och egentligen inte har någon djupare relation med mitt ursprungliga hemland längre. Jag tänker dock inte ta bort det medborgarskapet, det funkar ju ypperligt att var dubbel medborgare nuförtiden. Ja, så får det nog bli. 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Klart du ska ha dubbelt medborgarskap! Finns inga nackdelar….

Kommentera

